— Ville-Veikko Mastomäki

Vihreät: Niinistö esittää puolueelle hallituksesta eroamista

Hallitus päätti tänään esittää Fennovoiman ydinvoimahankkeelle uutta periaatelupaa. Päätös on suoraan ristiriidassa vihreiden hallitusyhteistyölle asettamien ennakkoehtojen ja hallitusohjelman kanssa. Tästä syystä vihreät eivät voi enää jatkaa hallituksessa.

Vihreiden linja on, että Suomessa panostetaan kotimaisiin uusiutuviin energianlähteisiin ja energiatehokkuuteen, ei lisäydinvoimaan. Tästä oli sovittu myös hallitusohjelmassa.

- Olen surullinen, että hallituskumppanimme päättivät livetä yhdessä sovitusta linjasta. Tämän jälkeen meillä ei ollut muita vaihtoehtoja kuin lähteä hallituksesta ja sen myös muut hallituspuolueet ovat jo pitkän aikaa tienneet. Muutoin olisimme olleet valmiita jatkamaan hallitustyötä, puolueen puheenjohtaja Ville Niinistö harmittelee.

Fennovoimaa perusteltiin alunperin energiariippuvuuden vähentämisellä Venäjästä, nyt ydinvoimalan rakentaa ja sen suurin omistaja on venäjän valtionyhtiö Rosatom. Yksityiset investoijat ovat lähteneet hankkeesta, joka perustettiin teollisuuden sähköntarpeen turvaamiseksi. Nyt Fennovoiman suomalaisomistus on pääosin julkisen sektorin, eli kunnallisten energiayhtiöiden varassa.

Samassa yhteydessä hallitus päätti pöydätä päätöksen TVO:n Olkiluoto 4 -ydinvoimahankkeen (OL4) periaateluvasta, jota elinkeinoministeri Jan Vapaavuori esitti juridisin perustein hylättäväksi. Vaatimuksen OL4:n luvan viemisestä eduskuntaan esitti SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

- Pidän erikoisena, paitsi oikeudellisesti myös poliittisesti, SDP:n halua tuoda OL4 -hanke eduskunnan käsittelyyn. TVO ei ole kyennyt esittämään uskottavaa suunnitelmaa edes meneillään olevan Olkiluoto 3:n loppuunsaattamiseksi, vaikka ydinvoimalan piti olla valmis jo viisi vuotta sitten, vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto hämmästelee.

- Suomalaisen työn näkökulmasta kotimaiset uusiutuvat energianlähteet olisivat moninkertaisesti parempi ja kestävämpi vaihtoehto ulkomaisella ja alipalkatulla vuokratyövoimalla rakennetuille ydinvoimaloille. Huoleni on, että hukkaamme nyt mahdollisuuden luoda Suomeen uutta työtä, Kahiluoto jatkaa.

- Vastustan lisäydinvoiman rakentamista. Nykytilanteessa on erityisiä herkkyyksiä energiariippuvuuden lisäämiseksi. Tässä mielessä ydinvoimaratkaisun ajoitus on huono, ministeri Pekka Haavisto toteaa.

- Tulen esittämään puolueen päättäville elimille vihreiden eroamista hallituksesta, Niinistö ilmoittaa.

Lopullinen päätös hallitusyhteistyön päättymisestä tehdään vihreiden puoluevaltuuskunnan ja eduskuntaryhmän yhteiskokouksessa Seinäjoella lauantaina 20. syyskuuta.

Lisätietoja:

viestintäsuunnittelija Anita Nousiainen,