— Jarkko Minkovitsch

Vihreät syyspäivät: Vihreät - vaihtoehto muiden puolueiden politiikalle

Vihreitä Syyspäiviä vietetään Korpilahdella 18.-19.10.2014. Syyspäivät avattiin tänään 18.10. klo 11.30. Syyspäivän avauspuheenvuorot pitivät kansanedustaja Pekka Haavisto, Vihreiden varapuheenjohtajat Touko Aalto, Anne Bland ja Krista Mikkonen sekä puoluesihteeri Lasse Miettinen. Puheenvuorojen teemoina olivat vaalit, ulko- ja turvallisuuspolitiikka, sote-uudistus, biotalous ja koulutus.

Pekka Haavisto näkee, että tulevissa vaaleissa ulko- ja turvallisuuspoliittiset kysymykset tulevat olemaan keskiössä.

- Vihreille huoltovarmuus on aina ollut tärkeä kysymys, tästä esimerkkinä hajautetun energian tuotanto. Nykyiset kriisit ovat vahvistaneet uskoa siihen, että on tärkeää suunnitella etukäteen se, miten yhteiskunta toimii kriisiolosuhteissa.

Touko Aalto toteaa, että Vihreiden kannalta sote-uudistuksen tämän hetkinen tilanne näyttää vähintäänkin tyydyttävältä.

- Ongelmia hallituksen esityksessä toki vielä on, mutta suunta on oikea. Vihreät ovat pitäneet esillä kahta eri mallia, jolla voidaan turvata yhdenvertaiset sote-palvelut kaikille postinumerosta tai lompakon paksuudesta riippumatta. Toinen malli perustuu 20 sote-alueeseen ja toinen malli 5 sote-alueeseen. Nyt saavutettu sopu 5 sote-alueesta ja niiden sisälle syntyvistä noin 20 sote-tuotanto-alueesta on kannatettava suunta. Keski-Suomen kannalta tärkeää on pitää kiinni maakunnallisesta yhtenäisyydestä ja rakentaa maakunnallinen sote-tuotantoalue.

Krista Mikkonen sanoo, ettei maailman parasta koulua tehdä säästämällä.

- Lapsille on tarjottava terveellinen ja turvallinen oppimisympäristö, jossa koulut ovat hyvässä kunnossa ja koulurauha taataan riittävän pienillä ryhmillä. Hyvät peruskoulut ovat kaiken pohja, jonka jälkeen on tärkeää löytää jokaiselle oppilaalle jatkokoulutuspaikka peruskoulun jälkeen. Myös oppisopimuskoulutusten roolia on vahvistettava.

Anne Bland muistuttaa, että suurimpana pullonkaulana biotalouden vauhdittamiselle on ollut politiikan kehittämisen siiloutuminen ja erilaisten etuintressien ristiriitaisuus.

- Suomessa biotaloudella olisi suuret mahdollisuudet; onhan biomassavarantomme per asukas yksi parhaimmista ja biotuotteiden, kuten koneiden ja laitteiden sekä prosessien kehittely on huippuluokkaa.

Lasse Miettisen mukaan Vihreiden tehtävä on esittää oma, selkeä vaihtoehtonsa muiden puolueiden politiikalle ja tuoda viesti lähelle ihmisten arkea.

- Edessä olevissa eduskuntavaaleissa tehtävämme on tämä: meidän pitää katsoa samaan aikaan sekä kauas että lähelle. Kauas, koska emme ole tulleet hallinnoimaan juoksevia asioita, vaan muuttamaan maailmaa. Ja lähelle, koska meidän on opittava viemään viestimme ihmisten arkeen. Se tarkoittaa, että meidän on opittava puhumaan asioista suoraan ja suomeksi.