— Outi Alanko-Kahiluoto

Outi Alanko-Kahiluoto: Kokoomuksen lopetettava soten jarruttaminen

Outi Alanko-Kahiluoto nosti Vihreän liiton valtuuskunnan kokouksen avauspuheessaan esiin sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen ongelmat, koulutusasiat ja perustulon.

Vihreät ovat pyrkineet vahvistamaan kansalaisten tasa-arvoa tulevassa sote-mallissa. Alanko-Kahiluoto kuitenkin kritisoi Kokoomusta prosessin venymisestä.

- Kaikki puolueet ovat olleet yksimielisiä ja pystyneet tekemään kompromisseja, paitsi sote-sovun saavuttamisesta pisteitä kerännyt Kokoomus. Kokoomukselle uudistuksen tavoite ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä ja eriarvoisuuden ehkäisystä ei ole ollut kirkkaana mielessä. Ministeri Rädyn viimeaikaisten julkisten lausuntojen perusteella he ajavat vastuuttomasti yksityisten palveluntuottajien etua ihmisten ja yhteiskunnan edun kustannuksella, Alanko-Kahiluoto sanoi.

Vihreiden tavoitteena on tehdä suomalaisesta koulusta maailman paras: moderni, kiva ja tasa-arvoinen. Alanko-Kahiluodon mukaan maailman paras koulu ei synny säästämällä.

- Koulujen eriytymisestä seuraa se, ettei peruskoulu enää pysty tarjoamaan kaikille oppilaille tasavertaisia, asuinpaikasta riippumattomia oppimisen edellytyksiä. Jos kehitys jatkuu tämänsuuntaisena, lapset kasvavat luokkayhteiskunnassa, jossa kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia, Alanko-Kahiluoto kertoi.

- Lukukausimaksujen vakiinnuttaminen ulkomaisille opiskelijoille voi johtaa maksullisuuden yleistymiseen, siksi maksullisuudelle ei kannattaisi avata ovea, ei edes raottaa, Alanko-Kahiluoto linjasi.

Vihreiden tavoite perustulosta kiinnostaa, ja perustulokokeilu antaisi tietoa sen kannustavuudesta ja työllistävyydestä.

- Olen varma siitä, että perustulo olisi tehokas keino lisätä työllisyyttä ja vähentää työelämän epävarmuutta. Perustulon ansiosta eriarvoisuus, syrjäytyminen ja köyhyys vähenisivät, Alanko-Kahiluoto linjasi.

Työllisyys, perustuloasiat ja tasa-arvoiset palvelut tulevat olemaan vihreiden kärkitavoitteita myös kevään eduskuntavaaleissa.

Lue puhe kokonaisuudessaan osoitteessa: