— Ville-Veikko Mastomäki

Outi Alanko-Kahiluoto: Köyhyydestä – kuka tahansa meistä voi pudota

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto nostaa valtuuskuntapuheessaan Kouvolassa 14.2.2015 esille yhden Vihreiden kärkiteemoista, köyhyyden.

- Väliaikainen köyhyys koskettaa arviolta noin 800 000 suomalaista. Monen lähipiiristä löytyy joku, jolle köyhyys on arkipäivää. Se ei aina näy päälle päin – kuka tahansa meistä voi pudota. Köyhyyttä kokevien ja paremmin toimeentulevien elämät eivät saa erkaantua, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Alanko-Kahiluoto on huolissaan hallituksen koulutussäästöistä ja niiden rajuista vaikutuksista. Vihreät jätti opposition kanssa yhteisen välikysymyksen asiasta eilen.

- Tämä hallitus on tehnyt kovia säästöpäätöksiä koulutukseen. Hallitus on leikkaamassa suuren summan, 260 miljoonaa euroa toiselta asteelta. Arvioiden mukaan leikkaus tarkoittaisi jopa joka kolmannen oppilaitoksen sulkemista.

Alanko-Kahiluoto kritisoi hallituksen riittämätöntä panosta syrjäytymisen ehkäisyyn.

- Tämän hallituskauden painopistealue - syrjäytymisen ehkäisy – on jäänyt toimenpidetasolla vaatimattomaksi. Nuorisotakuu ei ole täyttänyt odotuksia, eivätkä sen tavoitteet ole toteutuneet. Tulevan hallituksen on jatkettava kesken jäänyttä työtä, Alanko-Kahiluoto linjasi.

Alanko-Kahiluodon mukaan tämänhetkinen perusturva on riittämätön, ja tästä on huomauttanut myös Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea. Suomen sosiaaliturva on sirpalemainen palapeli, jota on uudistettava yksinkertaisemmaksi. Alanko-Kahiluoto on huolissaan etenkin yksinasuvien selviämisestä.

- Asumiskustannukset ovat yksinasuvilla muita suuremmat ja köyhyysriski korkea. Yksinasuvat kantavat elämisen kustannukset yksin. He ovat myös suurin yksittäinen toimeentulotukea saavien ryhmä, Alanko-Kahiluoto sanoi puheessaan.

Perustulo tekisi työntekemisestä kannattavampaa ja joustavampaa.

- Vihreät haluavat perustulon, joka luo reittejä ulos köyhyydestä ja vähentää eriarvoisuutta. Emme halua että yhteiskunta lannistaa, vaan kannustaa ja luo valinnan mahdollisuuksia, Alanko-Kahiluoto linjasi.