— Ville-Veikko Mastomäki

Vihreät esittelee tänään vaaliohjelmansa - kärkiteemoina ympäristö, työllisyys, koulutus ja köyhyys.

Vaaliohjelma

Vihreät käsittelee ja hyväksyy vaaliohjelmansa tänä viikonloppuna 14.-15.2.2015 Kouvolan puoluevaltuuskunnassa. Vihreiden vaaliohjelma pohjautuu ajatukselle siitä, että Suomesta voidaan tehdä parempi maa. Vihreät uskoo, että Suomesta voidaan tehdä parempi maa uudistamalla.

- Me haluamme luoda uutta työtä, jolla Suomi menestyy ja joka tuo turvaa ihmisille työelämän murroksessa. Pitämällä huolta ympäristöstämme luomme hyvää tulevaisuutta. Köyhyyden torjuminen on välttämätöntä, jotta ihmiset pysyvät samassa veneessä. Hyvällä koulutuksella luomme jokaiselle nuorelle mahdollisuuden hyvään elämään, Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö tiivistää.

Niinistö näkee nämä vaalit valinnan paikkana erilaisten puolueiden kesken.

- Porvaripuolueet ovat leikkaajapuolueita ja vasemmisto on säilyttäjäpuolueita. Näen, että meidän Vihreiden paikka on olla uudistajapuolue, jonka tavoitteena on pelastaa hyvinvointivaltio uudistamalla sitä. Nyt jos koskaan on sanottava ei ankeuttamiselle ja kyllä uudistuksille, Niinistö sanoo.

Vaaliohjelman pohjalta Vihreät ehdottaa kymmentä uudistusta Suomelle.

- Uudistukset pohjautuvat kärkiteemoihimme ja ovat näkemys siitä, mihin suuntaan haluamme Suomea viedä. Esimerkkejä konkreettisista uudistuksista ovat kotimaisen uusiutuvan energian vallankumous työn luomiseksi, työhön pääsyn helpottaminen vihreällä työllisyyspaketilla, sosiaaliturvan uudistus perustuloksi ja maksuttoman ja tasa-arvoisen koulutuksen säilyttäminen, Niinistö toteaa.

Vihreät ei myöskään hyväksy julkisen ja yksityisen vastakkainasettamista.

- En pidä porvaripuolueiden puheista, joissa lastemme kouluttajat ja terveytemme hoitajat mollataan pöhöttyneen sektorin edustajiksi. Myös näille ihmisille on taattava riittävät resurssit oman työnsä hoitamiseen, Niinistö kommentoi.

- Ottamalla nykyajan ihmisen ja huomisen työelämän tarpeet päätöksenteon ohjenuoraksi me voimme pärjätä. Julkista sektoria voidaan uudistaa edelläkävijyyteen kannustavaksi, notkeaksi ja nokkelaksi. Silloin me olemme kaikki samassa veneessä, Niinistö jatkaa.

Niinistö kommentoi, että myös Vihreiden vaalikampanja perustuu yhdessä tekemiselle.

- Keskeinen osa vaalikampanjointiamme on bussikiertue ympäri Suomen. Kiertue käynnistyy 12.3. ja kierrämme 39 päivää, käymme yli 80 kunnassa ja järjestämme yli 100 tapahtumaa. Haluamme tavata suomalaisia laajasti ja vaihtaa ajatuksia erilaisten ihmisten kanssa, Niinistö päättää.

Tutustu vaaliohjelmaan.