— Emmi Riikonen

Ajatuspaja Visio: Uutuusteos Saksan ja Suomen energiapoliittisista valinnoista julkaistu

Tänään julkaistiin ajatuspaja Vision kirja Energiakäänne - Saksan ja Suomen energiapoliittiset valinnat.

Kirjan kirjoittaja on energiapolitiikasta väitellyt tutkija, yhteiskuntatieteiden tohtori Miikka Salo.

- Energiakäänne-tutkimuksessa vertaillaan Suomen ja Saksan energiapolitiikan valintoja, jotka eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Saksassa on tuettu tuuli- ja aurinkovoimaa erittäin voimakkaasti 1990-luvulta lähtien ja nyt Saksa on uusiutuvan energian suurvalta. Suomessa taas uusiutuva energia on perinteisesti tarkoittanut vesivoimaa ja puun käyttöä eri muodoissaan, Salo toteaa juuri julkaistusta kirjastaan.

Saksa on päättänyt luopua ydinvoimasta nopealla aikataululla samalla kun Suomessa on rakenteilla tai suunnitteilla kolme uutta ydinreaktoria.

- Energiakäänteen tavoitteena ei ole vain lopettaa ydinvoiman käyttöä, vaan uudistaa koko energiantuotanto kestäväksi, hajautetuksi ja kotimaiseksi. Saksassa valta energiapolitiikassa ei ole enää yksin suurilla energiayhtiöillä, mikä on muuttanut koko pelikentän. Saksassa on satoja tuhansia sähkön pientuottajia, jotka hyötyvät suoraan uudesta energiapolitiikasta, Salo jatkaa.

Saksassa energiakäänteellä on kansan vankka tuki takana. Saksalaiset suhtautuvat suomalaisia vakavammin ilmastonmuutoksen uhkaan ja ydinvoimaloiden riskeihin.

- Täytyy muistaa, että syöttötariffit eivät ole heikentäneet Saksan vientiteollisuuden kilpailukykyä, sillä vientiteollisuus on vapautettu sähkön lisämaksuista. Samalla teollisuus on hyötynyt halventuneesta sähkön tukkuhinnasta, Salo sanoo.

Lehdistötilaisuudessa puhunut Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö on Salon kanssa samoilla linjoilla.

- Suomi ei saa jäädä sivuun energiakäänteestä, jossa kuka tahansa voi olla tuottaja. Energiapolitiikan rakenteet ovat jähmettyneet, olemme vain tottuneet Suomessa siihen, että kymmenen yritystä tuottaa kaiken sähkön. Suomessa on taattava verottomuus piensähköntuotannolle ja siirryttävä nettolaskutukseen, jossa pientuottaja maksaa vain kuluttamansa ja tuottamansa sähkön erotuksesta, Niinistö kuvailee.

- Vihreiden tavoitteena on nostaa uusiutuvan energian osuus vähintään 60 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. On synnytettävä vahvat kotimarkkinat, joilta yritykset saavat referenssejä vientiponnistusten tueksi. Energia- ja ympäristöteknologia on maailman nopeimmin kehittyvä toimiala, jonka menestyksellä vauhditetaan sekä kotimaista työllisyyttä että vientiä, Niinistö päättää.

Uutuusteos luettavissa täällä.