— Ville Niinistö

Ei rankaisua ja kovaa talouskuria – Suomi uudistetaan ihmisiä nostamalla

Ville Niinisto puhuu

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö puhuu lauantaina 28.3.2015 Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Espoossa. Niinistö näkee, että Suomella on edessään iso ja tärkeä arvovalinta tämänhetkisessä taloudellisessa tilanteessa.

- Jähmettyneisyyteen ja peräpeiliin katsomiseen ei ole nyt varaa. Taloudessa on edessä iso linjavalinta: toiset haluavat asettaa julkisen ja yksityisen sektorin vastakkain sekä leikata köyhimpien perusturvasta ja palveluista. Leikkauksia halutaan kohdistaa myös kaikista köyhimmille eli kehitysyhteistyöhön. Meistä tämä ei ole oikea tie – kaikista vaikeimpina aikoina mitataan myös päätöksentekijöiden arvot, Niinistö sanoo.

Niinistö alleviivaa, että huominen voi olla suomalaisille parempi.

- Emme usko ankeuttamiseen ja kärsimyksen jakamisen tarinaan. Me vihreät haluamme luoda suomalaisille toivoa. Suomen taloutta on uudistettava niin, että me nostamme ihmisiä sosiaaliturvan uudistuksilla, investoinneilla uusiin kasvulaloihin ja julkisen sektorin uudistamisella notkeaksi ja ketteräksi. Julkisen sektorin tehtävänä on tuottaa tulevaisuudessa ihmisille parempia palveluja tehokkaammin ja kannustaa elinkeinoelämän edelläkävijyyteen. Lopettamalla koulutuksen säästöt sekä koulutuksen tasa-arvoa ja laatua parantamalla takaamme jokaiselle nuorelle taidot, joilla pärjää huomisen työelämässä ja luomme Suomelle menestystä, Niinistö linjaa.

Niinistö uskoo, että Suomi uudistetaan nostamalla ihmisiä, ei rankaisemalla ja kovalla talouskurilla. Taloutta on uudistettava ihmisten ehdoilla. On tärkeää valaa uskoa siihen, että seuraava hallitus pystyy tekemään uudistuksia ihmisiä ja ympäristöä kunnioittamalla.

- Päättäjien ja ihmisten on luotava uusi kumppanuus. Me suomalaiset menestymme, kun me pysymme yhdessä, Niinistö sanoo.

Vihreiden kannatus on kasvussa: Ylen tuoreimmassa, 23.3.2015 julkaistussa gallupissa kannatus on jo 8,9 %. Taloustutkimuksen luvut taas povaavat Vihreille 15 kansanedustajanpaikkaa. Monissa vaalipiireissä paikka on hyvin lähellä.

- Vaalikentillä saatu hyvä palaute vihreiden arvoista ja teemoista rohkaisee vaalityössä. Osa puolueista on jo ryhtynyt jakamaan itselleen ministerinpaikkoja. Annetaan ihmisten nyt kuitenkin äänestää ensin – vaalitulos ratkaisee sen, minkä puoluiden näkemykset ovat saamassa ihmisiltä kasvavaa kannatusta. Vihreät on tae sille, että taloutta uudistetaan ihmisarvoa ja ympäristöä kunnioittamalla: näille tavoitteille haemme vaaleissa ihmisiltä tukea, Niinistö päättää.