— Outi Alanko-Kahiluoto

Perusturvan jälkeenjääneisyys on otettava vakavasti

Outi Alanko-Kahiluoto

Perusturva on vuoden 2012 korotuksista huolimatta edelleen matalalla tasolla. THL:n selvityksen mukaan perusturva ei kata edes kohtuullista minimikulutusta. Suomi sai huomautuksen Euroopan neuvostolta, joka totesi perusturvaetuuksien olevan liian matalia.

- Perusturvan jälkeenjääneisyys on otettava vakavasti. Esimerkiksi kokoomuksen ja keskustan esittämä indeksien jäädytys on vain kaunokielinen ilmaisu jo entisestään alhaisen perusturvan leikkaamiselle. Molemmat puolueet ovat valmiita säästämään indeksikorotuksista miljardi euroa eli heikentämään rajusti pienituloisten ostovoimaa, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Leikkaamalla julkisia palveluita ja perusturvaa Suomea ei ole mahdollista saada taloudellisesti eikä sosiaalisesti kestävälle tielle.

- 1990-luvun laman leikkausten jäljet näkyvät edelleen.  Suomessa jää enemmän kuin viisi nuorta joka päivä ennenaikaiselle eläkkeelle masennuksen ja muiden mielenterveydellisten syiden takia. Lapsuusajan köyhyyden on todettu olevan merkittävä mielenterveysriski, Alanko-Kahiluoto jatkaa.

Taloustieteen professori Pertti Haaparanta peräsi vast'ikään Helsingin Sanomissa laskelmia säästöpolitiikan sosiaalisista vaikutuksista päätöksenteon tueksi.

- Kannatan tätä ajatusta. Me todella tarvitsemme talouspolitiikan pohjaksi tietoa siitä, miten erilaiset sopeutustoimet vaikuttavat kaikista heikoimpien ja köyhien ihmisten elämään.  Sen avulla voitaisiin tehdä sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa politiikkaa, Alanko-Kahiluoto toteaa.

Maailman talousjärjestö OECD osoitti viime vuoden lopussa julkistamassaan selvityksessä, että tuloerot heikentävät merkittävästi talouskasvua. Järjestön raportin mukaan tuloerojen kasvu on leikannut Suomen talouskasvua peräti kymmenen prosenttiyksikköä 1980-luvun jälkeen. Asuinalueiden eriytyminen, tuloerojen kasvu sekä terveyserojen kasvusta koituva hintalappu hidastavat Suomen nousua.

- Siksi köyhyyden vähentäminen on tärkeimpiä keinoja talouden elvyttämiseksi. Ja siksi ehdotukset vähimmäisturvan leikkaamisesta ja hyvinvointipalveluiden rapauttamisesta on syytä torjua, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Lue Outin puhe kokonaisuudessaan ->

Lue Vihreiden linjat köyhyyden torjuntaan.

Lue Vihreiden linjat työpaikkojen lisäämiseen.

Tutustu Vihreään Perustuloon.