— Ville-Veikko Mastomäki

Vihreiden ohjelmajulkistus: miten vihreä hyvinvointivaltio saavutetaan

Vihreiden hyvinvointivaltio-ohjelma julkistettiin valtuuskunnassa Espoossa lauantaina 28.3.

- Haluamme yhdessä ohjelmassa kuvailla sen, mitä vihreä hyvinvointivaltio olisi ja miten se saataisiin. Ohjelman aikajänne on pitkä ja rakennamme siinä periaatteita ja suuntaviivoja hyvinvointivaltion ytimestä, rahoituksesta ja työnjaosta, työryhmän puheenjohtaja Sini Terävä toteaa.

Hyvinvointivaltion keskiössä on vahva julkinen sektori, joka turvaa hyvinvointipalvelut kaikille asukkaille yksilön ominaisuuksista tai maksukyvystä riippumatta.

- Eduskunnan ja kunnanvaltuustojen tulee yhdessä päättää hyvinvointivaltion ydin, josta pidetään kiinni kaikissa tilanteissa. Näin estetään palvelujen juustohöylääminen ja hyvinvointivaltion murentaminen. Päätöksenteon tulee perustua aitoon demokratiaan, Terävä jatkaa.

Ohjelmassa todetaan, että julkinen sektori vastaa erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä sosiaaliturvan kokonaisuuden toimivuudesta ja oikeudenmukaisuuden toteutumisesta. Myös koulutus perustasolta korkeakouluihin on julkisen sektorin päävastuulla.

- Voikin todeta, että näkemyksemme mukaan julkinen sektori siis järjestää hyvinvointipalvelut. Osa julkisesti tarjottavista palveluista voidaan tuottaa yksityisesti tai kolmannen sektorin toimesta. Yksityisellä ja kolmannella sektorilla on julkista sektoria täydentävä rooli, ja on olennaista, että niiden tuottamien palveluiden koordinointi- ja valvontavastuu pidetään julkisella vallalla.  Palvelujen ja niiden tuotantotapojen pitää tarvittaessa kyetä muuttumaan ajan mukana.

Hyvinvointivaltio-ohjelman päähuomioita:

+ Lapset, nuoret ja koulutus ykkösinä. – Meillä ei ole varaa leikata tulevaisuudesta.
+ Ennaltaehkäisevää ja uutta rakentavaa toimintaa. – Jälkien korjaaminen on aina kalliimpaa kuin ongelmien ehkäisy.
+ Järkevät ja tehokkaat menetelmät kaikkeen toimintaan. – Haluamme, että koko hyvinvointivaltio on valmis kehittymään ja että aina valitaan paras ja tehokkain tapa toimia.

Koko ohjelma luettavissa täällä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Anita Nousiainen