Ville Niinistö: tarjosimme vaihtoehdon koville arvoille

Ville Niinistö, Vihreiden puheenjohtaja

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö piti tänään oppositiopolitiikan linjapuheen Vihreiden puoluetoimistolla. Niinistö näkee Vihreiden linjan vaihtoehtona koville arvoille. Vihreät tarjosivat selkeän vaihtoehdon pehmeisiin arvoihin nojaavasta, ihmisiä nostavien uudistusten linjasta.

- Me tarjoamme liberaalin ja solidaarisen vaihtoehdon, jossa taloutta uudistetaan jokaisen ihmisen ihmisarvon ja ympäristön ehdoin. Haluamme ottaa käyttöön perustulon ratkaisemaan nykyajan työelämän epävarmuutta, köyhyyttä ja luomaan pohjaa yrittäjyydelle. Haluamme uudistaa elinkeinojamme ja ratkaista aikamme suuria ympäristöongelmia: toteuttaa energiaremontti ja luoda suomalaisille työtä auringosta, tuulesta ja bioenergiasta, Niinistö toteaa.

Huomisen ei tarvitse olla ankeutta, kärsimystä ja leikkaamista.

- Me uskomme, että uudistamalla rohkeasti taloutta ja työelämää voimme tehdä huomisesta paremman kaikille suomalaisille, Niinistö sanoo.

Koko Suomen liberaali poliittinen kenttä näyttää olevan menossa oppositioon. Hallituksenmuodostaja Juha Sipilä valitsi arvopohjan, jolle lähtee seuraavaa hallitusta rakentamaan. Arvopohja eroaa selkeästi Vihreiden tarjoamasta vaihtoehdosta.

- Me tarjoamme vaihtoehdon tälle politiikalle, myös oppositiossa – aivan yhtä täydellä sydämellä kuin jos olisimme hallituksessa. Olemme valmiita niin haastamaan hallitusta kuin tarjoamaan sille omia ratkaisujammekin. Jos se tarttuu yhteistyön käteen, ja on valmis tekemään reiluja, ihmisia nostavia uudistuksia työelämään sekä puolustamaan kestävää kehitystä, olemme valmiita myös yhteistyöhön, Niinistö sanoo.

Niinistön mukaan Vihreille on luontevaa tehdä yhteistyötä tällaisessa oppositiossa.

- Olemme liberaali ja solidaarinen puolue. Haluamme tarjota yhteistyön kättä kaikille liberaaleille puolueille talouspolitiikan oikealta vasemmalle, rkp:sta sosialidemokraatteihin ja vasemmistoliittoon. Yhdessä voimme puolustaa humaania, kansainvälistä, kestävän kehityksen liberaalia ja solidaarista Suomea, Niinistö linjaa.

Hänen mukaansa Suomen tulevaisuudelle on olemassa vaihtoehto.

- Tämä visio kestävien talousuudistusten liberaalista ja solidaarisesta Suomesta on hallituksen päähaaste. Me haluamme olla sitä tarjoamassa, Niinistö toteaa.

Samalla hän vahvistaa, että haluaa jatkaa Vihreiden puheenjohtajana vielä seuraavat kaksi vuotta.

- Olen ollut neljä vuotta tämän hienon puolueen puheenjohtaja. Nyt haluan jatkaa tätä työtä sen puolesta, että se valonpilkku, johon ihmiset ovat laittaneet toivoaan, kasvaa yhteistyöllä ja yhteisellä työllä valoisammaksi tulevaisuudeksi kaikille suomalaisille, Niinistö toteaa.

Lue Villen koko puhe ->