Ville Niinistön puhe avoimessa puoluehallituksessa 9.5.2015

Ville Niinistö, Vihreiden puheenjohtaja

Hyvä puoluehallitus

Moni suomalainen tuli vaalien jälkeen sanomaan, että vihreiden tulos oli valonpilkku tässä vaalituloksessa. Yli 250 000 suomalaista halusi antaa äänensä meille, jotta se kuuluisi seuraavat neljä vuotta - jokaisen ihmisen ihmisarvon ja ympäristön puolesta.

Kävellessäni vaalien jälkeen Turun kaduilla ihmiset tulivat halaamaan, huusivat onnitteluja viidennen kerroksen ikkunasta, hymyilivät, sanoivat rohkaisevia sanoja. Tätä luottamusta ja vastuuta tulevaisuudenuskosta ja paremman huomisen rakentamisesta kannamme joka päivä, ja se kantaa. Moni ihminen kulkee rinnallamme, toivoineen.

Tarjosimme vaaleissa vaihtoehdon koville arvoille: saman vaihtoehdon tarjosimme hallituksen muodostajalle. Tarjosimme selkeän vaihtoehdon pehmeisiin arvoihin nojaavasta, ihmisiä nostavien uudistusten linjasta.

Me tarjoamme liberaalin ja solidaarisen vaihtoehdon, jossa taloutta uudistetaan jokaisen ihmisen ihmisarvon ja ympäristön ehdoin. Haluamme ottaa käyttöön perustulon ratkaisemaan nykyajan työelämän epävarmuutta, köyhyyttä ja luomaan pohjaa yrittäjyydelle. Haluamme uudistaa elinkeinojamme ja ratkaista aikamme suuria ympäristöongelmia: toteuttaa energiaremontti ja luoda suomalaisille työtä auringosta, tuulesta ja bioenergiasta.

Me emme usko siihen, että huomisen pitää olla ankeutta, kärsimystä, leikkaamista. Me tarjoamme vaihtoehdon leikkauksille, rankaisemiselle ja ”kaikkien pitää kärsiä” -puheelle. Me uskomme, että uudistamalla rohkeasti taloutta ja työelämää voimme tehdä huomisesta paremman kaikille suomalaisille.

Hyvät ystävät,

Toissapäivänä Juha Sipilä valitsi arvopohjan, jolta seuraavaa hallitusta rakennetaan. Se arvopohja eroaa melko selvästi vaihtoehdosta, jonka me tarjosimme.

Nyt Sipilä, Soini ja Stubb joukkoineen lähtevät sorvaamaan uutta hallitusta.

On erittäin kiinnostavaa, millainen hallitusohjelma tuolla kokoonpanolla syntyy. Aika moni on nähnyt valitussa hallituspohjassa hyvin huolestuttaviakin uhkakuvia.

On kuitenkin niin, että vastaukset Sipilän kysymyksiin tai puolueiden suuret puheet vaaleissa eivät vielä ole hallitusohjelma. Vihreät haastaa nyt muodostettavaa hallitusta sen ohjelman ja tekojen pohjalta.

Vaaleissa vain kokoomus ajoi VM:n 6 miljardin leikkauslinjaa, keskustan ratsastaessa vaalivoittoon paljon inhimillisemmällä leikkausvaatimuksella. Nyt hallitusneuvotteluissa on jo uutisten perusteella päästy yksimielisyyteen Kokoomuksen linjan mukaisista leikkauksista.

Ministeriön laskelmien kanssa on vielä helppo leikata, mutta saa nähdä, ovatko kaikki yhä valmiita leikkauksiin, kun niitä aletaan oikeasti tehdä.

Suomen talous ei kohene yhtään sillä, Suomeen ei luoda yhtään uutta työpaikkaa sillä, Suomeen ei luoda yhtään tuottavuutta sillä, että jo valmiiksi heikossa asemassa olevilta ihmisilta
leikataan palveluja tai tulonsiirtoja. Lastemme kouluista on jo säästetty liikaa.

6 miljardia euroa on yli 10 prosenttia Suomen valtion budjetista. Valtaosa julkisen vallan rahoista menee ihmisten peruspalveluihin, koulutukseen ja hyvinvointivaltion turvaverkkoihin.

Hyvät ystävät,

Jos nämä kolme puoluetta muodostavat hallituksen neuvottelujensa pohjalta, tarkoittaa se sitä, että me olemme oppositiossa. Jos näin käy, on edessä työntäyteinen oppositiokausi.

Silloin meitä tarvitaan, jos mahdollista, yhä enemmän kuin koskaan. Me olemme kirkas ääni liberaalin ja solidaarisen vaihtoehdon puolesta. Isänmaata voi palvella myös oppositiosta.

Hallituksenmuodostaja teki hallitusta kootessaan selvän arvovalinnan. Hän kutsui hallitusneuvotteluihin puolueita, jotka ovat korostaneet konservatiivisia arvoja ja talousoikeistolaista, julkisen vallan vastuuta leikkaavaa politiikkaa.

Vaalikonevastauksissaan näiden puolueiden kansanedustajat olivat oppositiota herkemmin leikkaamassa palveluja, kasvattamassa tuloeroja, leikkaamassa kehitysyhteistyötä, rajoittamassa maahanmuuttoa ja Suomen kansainvälisyyttä sekä asettamassa teollisuuden vanhanaikaisesti ilmastonsuojelun ja sen luomien työpaikkojen edelle.

Luonnonsuojelusta nämä puolueet eivät ole paljoa puhuneet, ja jos ovat, on se ollut puhetta vesiensuojelun heikentämisestä, koskiensuojelun purkamisesta tai ympäristöhallinnon alasajamisesta.

Me tarjoamme vaihtoehdon tälle politiikalle, myös oppositiossa. Olemme valmiita niin haastamaan hallitusta kuin tarjoamaan sille omia ratkaisujammekin. Jos se tarttuu yhteistyön käteen, ja on valmis tekemään reiluja, ihmisia nostavia uudistuksia työelämään sekä puolustamaan kestävää kehitystä, olemme valmiita myös yhteistyöhön.

Mutta ihmisiä rankaisevan, sulkeutuvan, tasa-arvon ja vähemmistöt unohtavan, ympäristönsuojelun ja kestävän tulevaisuuden laiminlyövän, julkisen ja yksityisen sektorin vastaikkanasettelevan, leikkaavan talouspolitiikan tulemme haastamaan – jokaikinen päivä. Hallitus voi omilla teoillaan vaikuttaa siihen, minkälainen oppositio sillä on vastassaan.

Hyvät ystävät,

Näyttää siltä, että koko Suomen liberaali poliittinen kenttä on menossa oppositioon. Olen huolissani Suomen kansainvälisyydestä, avoimuudesta, suvaitsevaisuudesta, ympäristönsuojelusta, tasa-arvosta ja vähemmistöjen oikeuksista.

Vihreille on luontevaa tehdä yhteistyötä tällaisessa oppositiossa. Olemme liberaali ja solidaarinen puolue. Haluamme tarjota yhteistyön kättä kaikille liberaaleille puolueille talouspolitiikan oikealta vasemmalle, rkp:sta sosialidemokraatteihin ja vasemmistoliittoon. Yhdessä voimme puolustaa humaania, kansainvälistä, kestävän kehityksen liberaalia ja solidaarista Suomea.

Suomen tulevaisuudelle on olemassa vaihtoehto. Tämä visio kestävien talousuudistusten liberaalista ja solidaarisesta Suomesta on hallituksen päähaaste. Me haluamme olla sitä tarjoamassa.

Se on ääni, joka konservatiivisen hallituspohjankin on otettava vakavasti.

Vihreät tulee jatkossakin puhumaan ihmisarvoa ja ympäristöä puolustavien talousuudistusten puolesta. Me tulemme tekemään kaikkemme, jotta seuraavankin kauden aikana nostetaan ihmisiä työelämään reiluilla uudistuksilla.

Me uskomme, että julkinen valta voi edistää ilmastonsuojelun ja yrittäjyyden helpottamisen kautta myös uusien työpaikkojen luomista.

Tälle politiikalla haimme kannatusta vaaleissa. Tälle politiikalle olemme luvanneet omistaa seuraavan vaalikauden.

Tätä politiikkaa tulemme ajamaan oppositiossa aivan yhtä tosissamme, ja täydellä sydämellä, kuin siinäkin tapauksessa, että olisimme mukana hallituksessa.

Hyvät ystävät,

Olen kokenut suurta henkilökohtaista vastuuta siitä, että vihreiden vaihtoehto Suomen tulevaisuudesta saa yhä useamman suomalaisen tuen.

Useampi ihminen kuin koskaan on antanut oman ainokaisen äänensä Vihreiden tueksi.

Olen syvästi kiitollinen siitä tuesta, jota saimme näissä vaaleissa. Ihmiset ovat laittaneet toivoaan meihin – ja moni kokee sen erityisen tärkeäksi tässä tilanteessa, kun hallituspohja on toisenlainen. Koen sen velvoittavan työtämme.

Olen luvannut jokaiselle Vihreitä äänestäneelle, että työllisyys, ympäristö, koulut ja köyhyyden poistaminen ovat politiikkamme ytimessä.

En suhtaudu lupauksiin kepeästi. Se että emme ole mukana hallituksessa ei mitätöi lupaustamme.

Haluan sanoa, että ihmisten kannustavilla sanoilla, ja kiitoksillla on ollut voimauttava vaikutus myös minuun.

On ollut myös hienoa nähdä, kuinka me vihreät olemme kasvaneet näissä vaaleissa yhteiseksi joukkueeksi, kenties enemmän kuin koskaan, Helsingistä Lappiin.

Olemme yhä enemmän koko maan puolue, jolla on kansanedustajia laajemmalta alueelta kuin koskaan, kannatusta enemmän kuin koskaan.

Me halusimme tehdä positiivisen kampanjan, johon otetaan kaikki suomalaiset ihmiset mukaan. Omalla sanomallamme, yhdessä tekemällä.

Nyt haluan jatkaa tätä työtä sen puolesta, että se valonpilkku, johon ihmiset ovat laittaneet toivoaan, kasvaa yhteisellä työllä valoisammaksi tulevaisuudeksi kaikille suomalaisille.

On ollut kunnia olla puheenjohtajanne. Meillä on nyt koossa hieno joukko kansanedustajia, luottamushenkilöitä, vapaaehtoisia
ja poliitikkoja kaikilla tasoilla.

Ihmisiä ja soihdunkantajia, jotka vain kasvavat uuden vastuunsa myötä.

Tämän joukon johtajana olen saanut olla ylpeä teistä kaikista. Siksi haluankin sanoa koko sydämestäni, että haluan jatkaa seuraavan kaksivuotiskauden Vihreiden puheenjohtajana.