— Emmi Riikonen

Johanna Karimäki: hallitus vaarantaa tasa-arvon – vihreitä tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Johanna Karimäki nosti Vihreiden puoluekokouksen avauspuheessaan esiin leikkausten vaikutukset lapsiin, kehitysyhteistyöhön, ilmastoon ja tasa-arvoon.

Karimäen mukaan hallitusohjelma sisältää paljon ristiriitoja varsinkin energia- ja ilmastopolitiikan osalta.

- Ilmastotyöstä on hallitusohjelmassa kauniita sanoja, mutta leikkaus tuulivoiman tuista halvaannuttaa alan kehitystä ja tulevaisuudennäkymiä. Pientuotantoa vauhdittavasta nettolaskutuksesta ei ole mainintaa, ja turve on mukana bioenergiapaletissa, Karimäki sanoo.

Karimäki kritisoi myös hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan päästökauppatulot siirretään teollisuuden käyttöön.

- Kehitysyhteistyöleikkaus on kirjaustakin suurempi, sillä päästökauppatulot ohjataankin kehitysyhteistyöstä teollisuudelle kompensoimaan päästökaupan vaikutuksia. Kysyn vain, kuinka hallitus kehtaa siirtää rahat maailman köyhimmiltä ja nälkää näkeviltä tukemaan teollisuutta tavalla, joka entisestään sotkee päästökauppaa. Jo jaetut ilmaiset päästöoikeudet polkevat hiilidioksiditonnin hintaa, saati uusi kompensaatiojärjestelmä, Karimäki toteaa.

Eduskunnan vammaisasiain yhteistyöryhmän puheenjohtajana Karimäki on myös todella huolestunut hallituksen kirjauksista koskien vammaispolitiikkaa.

- Vammaispolitiikan näkökulmasta hallitusohjelma sisältää huolestuttavia asioita. Hallitus uudelleen arvioi vammaislainsäädännön uudistamisen osana kuntien tehtävien karsintaa. Ohjelmassa on heikennyksiä esteettömyysmääräyksiin, mikä heikentää myös vanhenevan väestön mahdollisuuksia asua omassa kodissaan, Karimäki sanoo ja huomauttaa, että kaikkein heikoimmassa työllisyysasemassa olevien tukipalveluja tulisi kehittää.

- Eduskuntakeskustelussa tuore pääministeri muotoili huolen koulutuksesta olevan yhteinen, mutta teilasi tasa-arvoa vaativat puheet säästöjen kitinänä. Oppositio kitisee ja huutaa jatkossakin, Karimäki toteaa.

Lue Johanna Karimäen koko puhe täältä