— Emmi Riikonen

Vihreille valittiin uusi johto

Uusi puheenjohtajisto

Vihreiden puoluekokous valitsi puolueen uusiksi varapuheenjohtajiksi köyhyystutkija Maria Ohisalon Helsingistä sekä kansanedustajat Hanna Halmeenpään Oulusta ja Touko Aallon Keski-Suomesta. Puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi valittiin Kirkon ulkomaanavun yhteyspäällikkö Inka Hopsu Uudeltamaalta. Puoluesihteeri Lasse Miettinen valittiin jatkokaudelle.

Puolueen puheenjohtajana jatkava Ville Niinistö kommentoi samalla päivän poliittista keskustelua. Hän korostaa, että hallitus on vastuussa politiikkansa arvovalinnoista. Lauantain Helsingin Sanomissa Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini perusteli pienituloisiin kohdistuneita leikkauksia sillä, että tärkeintä oli pitää Vihreät ja RKP poissa hallituksesta.

-  Olen surullinen, jos oman puolueen vallanhimo menee kansalaisten hyvinvoinnin edelle. Politiikassa on kyse arvovalinnoista ja suomalaisten hyvinvoinnin tulevaisuudesta, ei valtapelistä. Hallitus ja perussuomalainen puolue ovat vastuussa siitä politiikasta mitä he toteuttavat. He ovat halunneet toteuttaa ylisuuria leikkauksia ja kohdentaa niistä valtaosan pienituloisten aseman heikentämiseen ja koulutukseen. Heillä on yhä mahdollisuus perua tai korvata nämä leikkaukset, jotka murentavat hyvinvointivaltion turvaa eniten tukea tarvitseville ja lapsille, Niinistö sanoo.

Köyhyystutkija Maria Ohisalo on yhdessä muiden tutkijoiden kanssa haastatellut 3500 leipäjonoissa käyvää: leipäjonot ovat osa suomalaista köyhyyspolitiikkaa ja kymmenet tuhannet ihmiset joutuvat täydentämään toimeentuloaan ruoka-avussa, kuvio on kestämätön. Niukoilla resursseilla pitäisi hänen mukaansa tukea kaikista heikoimmassa asemassa olevia.

- Hallituksen on mietittävä uudestaan eriarvoistavan sosiaalipolitiikkansa vaikutukset ja otettava rikkaimmat mukaan talkoisiin kestävän talouden ja sosiaalipolitiikan puolesta. Leipäjonot ovat tulevaisuuttamme, jos lapsi- ja vanhusköyhyyttä ja pienituloisuutta kasvatetaan, kuten hallituksen nyt kaavailemat sosiaaliturvan indeksijäädytykset tulevat tekemään, Ohisalo toteaa.

Kansanedustaja Touko Aalto, joka aikoo sanojensa mukaan vierailla varapuheenjohtajana mahdollisimman monella Suomen 842 bensa-asemasta, kannusti hallitusta huolehtimaan suomalaisten ostovoimasta.

- Palkansaajien ostovoima on suomalaisten yritysten ja elinkeinoelämän etu. Juha Sipilä ja Alexander Stubb: valtiontalous ei ole kotitalous eikä yritystalous. Toivon tutkittuun tietoon perustuvaa talouspoliittista keskustelua puoskaroinnin sijaan, Aalto sanoo.

Valtuuskunnan puheenjohtaja Inka Hopsun mukaan Vihreiden vahvuutena on se, että puolue käy reipasta ja aktiivista keskustelua.

- Nyt on tarpeen tarjota hallitukselle rakentavia ehdotuksia, joilla säilytämme hyvinvointivaltion pitäen kiinni liberaaleista arvoista. Meidän tulee kantaa maailmanlaajuinen vastuumme, Inka Hopsu linjaa.

Puoluesihteeriksi jatkokaudelle valittu Lasse Miettinen asettaa tehtäväkseen tehdä vihreistä ensimmäisen 2000-luvun puolueen:

- Vihreillä on mahdollisuus nousta 2000-luvun poliittiseksi kansanliikkeeksi, koota ihmisiä uudistamaan yhteiskuntaa yhdessä, kuten 1900-luvulla työväenliike ja alkiolainen liike tekivät. Tämä edellyttää vihreiltä itseltään muutosta uudenlaiseksi ja avoimeksi Haavisto-kampanjan hengessä, Lasse Miettinen sanoo.