— Emmi Riikonen

Vihreät yhtyy Pelastetaan kehitysyhteistyö -vetoomukseen

Kepa on esittänyt ”Pelastetaan kehitysyhteistyö” -vetoomuksen, jossa vaaditaan, että hallitus kohtuullistaa kehitysyhteistyömäärärahoihin kohdistettavia leikkauksia.

Vihreät yhtyy vetoomukseen, jossa muistutetaan, että suunnitellut noin 40 prosentin leikkaukset kehitysyhteistyömäärärahoihin ovat kohtuuttoman rajut ja uhkaavat halvaannuttaa kehitysyhteistyön.

- Hallituksen suunnittelemat leikkaukset kehitysyhteistyön määrärahoista ovat kohtuuttomat ja romahduttavat yhteistyön tason. Leikkaukset voi konkretisoida esimerkiksi siten, että Suomen päätöksen seurauksena 80 000 lasta ei pääse kouluun, 30 000 lasta ei saa riittävää ravintoa ja arviolta ainakin sata suomalaista järjestösektorin työntekijää jää työttömäksi*, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto toteaa.

- Vastuu toisista ihmisistä ei pysähdy valtioiden rajoille. Voimme samaan aikaan sekä korjata Suomen ongelmat että kantaa globaalia vastuuta. Se ei ole kiinni rahasta, se on kiinni poliittisesta tahdosta. Hallituksen leikkaukset sekä vaarantavat hyvinvointivaltion Suomessa että iskevät kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleviin maailmalla. Vihreiden tavoite on päinvastainen: pidetään huolta erityisesti niistä, joiden asema on haavoittuvin.

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä yhteensä 330 miljoonaa euroa ja lisäksi noin 70 miljoonaa euroa päästöhuutokauppatulojen poistumisen kautta poistuu varsinaisesta kehitysyhteistyöstä. Suomi joutuu yhä kauemmaksi tavoitteesta osoittaa 0,7% BKTL:sta kehitysyhteistyöhön.

- Samalla kun kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyöstä leikataan 49 miljoonaa, muutetaan apuluontoisesta kehitysyhteistyöstä 130 miljoonaa lainaksi ja Finnfundin pääomittamiseen. Kokoomuksen ministeri Toivakan johdolla Suomen kehitysyhteistyön painopiste siirtyy köyhyyden vähentämisestä suomalaisten yritysten vienninedistämiseen, Alanko-Kahiluoto toteaa.

Pelastetaan kehitysyhteistyö -vetoomus löytyy osoitteesta http://pelastetaankehitysyhteistyo.fi/.

Vetoomuksen on allekirjoittanut jo lähes 20 000 henkilöä. Vihreät kannustaa suomalaisia allekirjoittamaan vetoomuksen.

* Järjestöjen ilmoittamat luvut