— Emmi Riikonen

Ville Niinistö: Hallituksen kestämätön pakolaispolitiikka rikkoo Suomen EU-politiikan pitkän linjan

Ville Niinistö

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö kutsui kaikki suomalaiset mukaan rasisminvastaiseen yhteistyöhön puoluevaltuuskunnan avauspuheenvuorossaan Helsingissä. Vihreät on mukana myös puolueiden rasisminvastaisen julistuksen uudistamisessa.

Lahdessa ja Kouvolassa tapahtuneet iskut turvapaikanhakijoita vastaan eivät Niinistön mukaan kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan.

- On aika lopettaa hyssyttely. Maahanmuuttopolitiikasta saa keskustella, mutta rasismi on kaikkien tuomittava ääneen. Huolistaan saa puhua, mutta polttopullojen heittely ja vihapuhe eivät ole dialogia, Niinistö totesi.

Niinistö kommentoi myös tapausta, jossa SPR:n työntekijää heiteltiin Hennalan vastaanottokeskuksen ulkopuolella kivillä.

- Tässäkö ovat ne ääripäät, joista osa päättäjistäkin on puhunut? Toinen ääripää yrittää auttaa ihmisiä hädän keskellä ja toinen heittelee heitä kivillä, Niinistö kysyi.

- Suomessa on toistaiseksi nähty tässä keskustelussa vain yksi ääripää, joka levittää ihmisvihaa. Siitä kaikkien puolueiden on sanouduttava irti. Ihmisarvon kunnioittamisessa emme voi tehdä kompromisseja, Niinistö jatkoi.

Puheenjohtaja Niinistö arvosteli myös Sipilän hallituksen sekavaa linjaa EU:n sisäisistä turvapaikkakiintiöistä ministerineuvostossa päätettäessä.

- Hallituksen epäsolidaarinen linja pakolaiskriisin ratkaisemisessa, kehitysyhteistyöleikkaukset ja änkyröinti Kreikka-ratkaisussa ovat muuttamassa Suomen kansainvälistä viiteryhmää. Olemme tulossa osaksi itäisen Euroopan konservatiivisia jarrumaita. Länsi-Euroopan maiden sijaan Suomen kumppaneita ovat nyt turvapaikanhakijoihin kielteisesti suhtautuvat entisen itäblokin konservatiivisten arvojen maat, Niinistö ihmetteli.

- Sama linja näkyy hallituksen energiapolitiikassa. Kun muut EU-maat pyrkivät irtautumaan energiariippuvuudesta Venäjään ja panostavat uusiutuvan energian murrokseen, Suomen hallitus tekee kaikkensa sitoakseen Suomea tiiviiimmin Venäjä-riippuvuuteen Fennovoiman ydinvoimahankkeella, Niinistö jatkoi.

Niinistö muistutti myös komissaari Jyrki Kataisen viestistä toissapäivänä: se, joka rakentaa positiivisesti yhteisiä ratkaisuja, saa EU:ssa enemmän vaikutusvaltaa.

- Tämä oli vahvasti oma kokemukseni myös ympäristöministerinä. Rakentava ja positiivinen pelinrakentaminen kannattaa. Me suomalaiset olemme tehneet suuren yhteisen työn noustaaksemme niiden maiden joukkoon, jotka rakentavat reilumpaa maailmaa yhteisiä ratkaisuja etsien, positiivisena voimana paremman huomisen ja ihmisarvon puolesta, Niinistö totesi.

- Vihreillä on nyt vahva ja nouseva kannatus. Moni suomalainen on sanonut, että me olemme tänä aikana toivo paremmasta huomisesta. Sanoneet, että meillä on ehdotuksia talouden inhimillisestä uudistamisesta, että me haluamme nostaa ihmisiä. Tämä onkin vihreiden linja. Me haluamme tarjota kestävää vaihtoehtoa, rakentavasti ja tulevaisuudenuskoa luoden, Niinistö linjasi.

Lue koko puhe täältä