— Anita Nousiainen

Antero Vartia: autovero ja käyttövoimavero poistettava nollapäästöisiltä autoilta

Vihreät esitteli tänään maanantaina 19.10.2015 energiaremontti-kärkihanketta eli vaihtoehtoa hallituksen energiapolitiikalle. Tilaisuudessa kansanedustaja Antero Vartia puhui siitä, että autovero ja käyttövoimavero tulisi poistaa nollapäästöisiltä autoilta.

Vartia on yhtenä allekirjoittajista mukana vihreiden Krista Mikkosen jättämässä toimenpidealoitteessa, jossa ehdotetaan tiettyjen biopolttoaine- ja sähköautojen jättämistä ajoneuvoverotuksen ulkopuolelle.

- Nollapäästöisillä autoilla pitäisi olla nollavero. Tämä on vain yksi askel energiaverotuksen uudistuksessa. Lisäksi tulisi kartoittaa fossiilisen energian verotukien poistamisen vaikutukset ja luopua fossiilisen energian tuista vaiheittain, Vartia kuvaa.

Vihreät ehdottaa kärkihankkeessaan myös lähienergian pilotti- ja kokeiluohjelmaa.

- Erilaisia ratkaisuja yhdistelemällä saadaan usein parhaat tulokset: ohjelmassa voitaisiin kokeilla esimerkiksi sitä, että kerrostaloasukkaat omistavat osuuden aurinkovoimalasta ja saavat sen tuotannon hyväksiluettua sähkölaskussaan. Nyt oma sähköntuotanto on käytännössä mahdollista vain pientaloasujille. Samalla voitaisiin pilotoida älykästä sähköverkkoa riittävän mittavalla hankkeella ja kannustaa kuluttajia seuraamaan ja vähentämään energiankulutustaan uudenlaisilla sovelluksilla, Vartia toteaa.

- Olemme ehdottaneet nettolaskutuksen käyttöönottoa, jossa pientuottaja maksaa vain kuluttamansa ja tuottamansa sähkön erotuksen. Näemme, että tämä luo työtä ja yrittäjyyttä joka puolelle Suomea.

Vihreät näkee energiaremontissa valtavan mahdollisuuden sekä kasvun että työllistymisen näkökulmasta.

- Energiaremontin tavoitteena on kääntää miljardien ulkomaiset energiaostot kotimaiseksi kysynnäksi. Uskomme tämän tuovan 20-30 000 uutta työpaikkaa ympäri Suomea 2020 mennessä, Vartia jatkaa.