— Anita Nousiainen

TIEDOTE: Oppositiopuolueilta välikysymys eläkkeensaajien aseman kurjistamisesta

Vihreät on päättänyt tehdä välikysymyksen budjettiesityksen 2016 vaikutuksista eläkkeensaajien asemaan. Lisäksi mukana välikysymyksessä ovat vasemmistoliitto, SDP ja kristillisdemokraatit. Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto kommentoi aihetta tänään 15.10.2015 järjestetyssä lehdistötilaisuudessa. Kysymys jätetään 16.10.2015.

- Lääkekorvausten heikentäminen osuu kipeimmin pienituloisiin paljon sairastaviin eläkeläisiin. Matkakorvausten leikkaaminen vaikeuttaa etenkin harvaanasutuilla alueilla asuvien mahdollisuutta päästä terveysasemalle. Näin kasvatetaan terveyseroja ja kansalaisten eriarvoisuutta. Kelan tutkija Pertti Honkanen on kertonut eduskunnassa laskeneensa, että indeksileikkauksista ja -jäädytyksistä johtuen pienimpien nettoeläkkeiden reaaliarvo alenee noin 2,6 % vuoteen 2019 mennessä.

- On hyvä, että hallitus kohtuullisti aikaisemmin ilmoittamia leikkauksiaan asumistukeen niin, että eläkkeensaajalla asumistuki voi heikentyä korkeintaan 60 euroa kuussa. Pienituloiselle tämäkin on edelleen kohtuuton leikkaus. Valtaosa eläkkeensaajan asumistuen saajista on pientä eläkettä saavia yksin asuvia naisia.

Köyhyysrajan yläpuolella juuri ja juuri sinnitteleviä eläkkeensaajia tulee nyt putoamaan suuri joukko köyhyysrajan alapuolelle.

- Nykyhallitus tekee paljon huonoja leikkauspäätöksiä, joista eläkeläisten kohtelu on kaikkein epäoikeudenmukaisin. Pääministeri Sipilä on useaan otteeseen todennut, että hallituksen on pakko leikata, jotta Suomen talous saadaan nousuun. Tämä on selkeästi ollut hallituksen linja. Sitä pääministeri ei kuitenkaan sano, että kaikkien leikkauspäätösten takana on arvovalinta. Ei ole pakko leikata kaikkein pienituloisimmilta, Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen sanoo.

-Vaadimme eläkeläisille arjen turvaa, jonka hallitus on leikkauksillaan viemässä pois. Esimerkiksi lääkekorvausten nostaminen on väärä arvovalinta hallitukselta. On häpeällistä, että hallitus pakottaa vuonna 2015 pienituloiset eläkeläiset valitsemaan lääkkeiden ja ruoan välillä. SDP ei hyväksy hallituksen leikkauksia, jotka osuvat kipeästi pieni- ja keskituloisten arkeen. Siksi meidän on pakko jättää välikysymys, SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman toteaa.

- Kun hallituksen muihin heikennyksiin lisätään vielä se, että kuntien peruspalvelujen valtionosuuksien indeksikorotukset jäädytetään, ikääntyneiden saamat palvelut tulevat väistämättä heikentymään, Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Antero Laukkanen toteaa.

Hallitus tekee suuren joukon päätöksiä ilman arviointeja, millaisia niiden yhteisvaikutukset ovat tavallisille eläkeläisille. Tämä on kestämätöntä.  Oppositio haastaa hallituksen kertomaan, miten se aikoo huolehtia eläkeläisten toimeentulosta tulevaisuudessa.