— Erkki Perälä

Outi Alanko-Kahiluoto vihreiden puoluevaltuuskunnassa: Hallituksen toteutettava uudistukset kestävällä tavalla

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto puhui tänään 21.11.2015 puoluevaltuuskunnan kokouksessa Kuopiossa.

Hän muistutti siitä, että Suomen hallitus on tällä hetkellä suurten päätösten edessä. Keskeisenä esimerkkinä tästä on sote-uudistus.

- Suurin kysymysmerkki sote-uudistuksen osalta on valinnanvapaus, jonka toteutustavasta ei ole vielä mitään tietoa. Vielä viime kaudella Keskustan ja Kokoomuksen kannat olivat tässä nimenomaisessa asiassa kaukana toisistaan. Nyt Keskusta on saanut sote-uudistuksessa läpi aluepoliittiset toiveensa.

- Kysynkin, tarkoittaako se, että valinnanvapaus valmistellaan puhtaasti Kokoomuksen ideologian mukaan? Toivottavasti ei.

Alanko-Kahiluoto toteaa, että sote-uudistus on askel eteenpäin, jos se tehdään hyvin. Vihreät uskoo, että sote-ratkaisu voi olla onnistunut tietyin reunaehdoin.

- Keskeistä on taata ihmisten yhdenvertaisuus asuinpaikasta tai tulotasosta riippumatta, varmistaa palvelujen saavutettavuus ja oikea-aikaisuus sekä toimivat hoitoketju ja pidettävä huolta integraatiosta. Yhteydenpidon terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen sekä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä on oltava saumatonta.

Kulunut viikko sisältää hyviä uutisia myös suomalaisten eläkkeensaajien näkökulmasta. Alanko-Kahiluoto tilasi noin kaksi kuukautta sitten eduskunnan tietopalvelulta laskelman, miten hallituksen aikomat heikennykset eläkkeensaajien asemaan vaikuttavat heidän tuloihinsa.

- Laskelma osoitti, että hallituksen suunnittelema eläkkeensaajien asumistuen siirtäminen yleisen asumistuen piiriin olisi pudottanut kymmeniä tuhansia eläkkeensaajia köyhyysrajan alapuolelle.

Vihreä eduskuntaryhmä päätti tehdä välikysymyksen siitä, miten hallitus kohtelee köyhimpiä eläkkeensaajia - joihin siis kuuluu myös mm. nuorena vammaisuuden tai mielenterveysongelmien vuoksi eläkkeelle jääneitä.

- Hallitus ei kaatunut välikysymysäänestykseen, mutta tällä viikolla hallitus ilmoitti päättäneensä perua eläkkeensaajien siirtämisen yleisen asumistuen piiriin.