— Erkki Perälä

Vihreät: Oras Tynkkynen valittiin Euroopan vihreiden hallitukseen

Oras Tynkkynen

Vihreiden entinen kansanedustaja Oras Tynkkynen valittiin Euroopan vihreiden (EGP) hallitukseen kaudelle 2016-2019. EGP:n valtuuskunta teki valinnan valtuuskunnan kokouksessaan Lyonissa sunnuntaina. Tynkkynen on töissä vanhempana neuvonantajana Suomen itsenäisyyden juhlarahastossa Sitrassa.

Euroopan vihreiden valtuuskunnan kokousta varjosti Pariisissa lauantain vastaisena yönä tehdyt terrori-iskut. Kokous keskeytettiin päivän ajaksi ja suunniteltu ohjelma korvattiin solidaarisuustilaisuudella terrori-iskun uhreille.

- Tunnelma oli järkyttynyt, surullinen ja epätietoinen. Puheenvuorot olivat koskettavia. Niitä yhdisti vihreä lanka: eurooppalaisten arvojen, kuten vapauden, kansanvallan, tasa-arvon ja avoimen yhteiskunnan puolustaminen. Sillä terroristit iskivät Pariisissa nimenomaan yhteisiä arvojamme vastaan, Tynkkynen painottaa.

EGP:n hallitus valittiin poikkeuksellisesti neljäksi vuodeksi, jotta se voi luotsata Euroopan vihreät vuoden 2019 europarlamenttivaaleihin. Tynkkynen on tällä hetkellä Euroopan parlamentin varajäsen.

- Kun kuuntelin Lyonissa vihreitä edustajia Norjasta Montenegroon ja Espanjasta Bulgariaan, ajattelin, että juuri vaikeina aikoina tarvitaan ihmisiä puolustamaan yhteisiä eurooppalaisia arvojamme. Siksi olen iloinen, että minut valittiin tänään Euroopan vihreiden hallitukseen, Tynkkynen sanoo.

Vihreiden entinen puoluesihteeri ja SOSTEn johtaja Panu Laturi päätti asettaa perheen etusijalle eikä hakenut jatkokautta hallituksessa.

- Eurooppalaiset puolueet ovat nyt tärkeämpiä kuin koskaan, sillä tarvitsemme eurooppalaista yhteistyötä vahvistamaan avoimia ja moniarvoisia yhteiskuntiamme. Siksi olen erittäin tyytyväinen, että Oras Tynkkynen jatkaa Suomen vihreiden panostusta Euroopan vihreiden työhön, Laturi sanoo.

Euroopan vihreiden puheenjohtajina jatkavat italialainen Monica Frassoni ja saksalainen MEP Reinhard Bütikofer.

Lisätietoja:
Oras Tynkkynen, 050 512 1584
Panu Laturi, 050 520 8337

- -

Oras Tynkkysen kirjoitus ”Eurooppa Lyonista katsottuna" Vihreässä blogissa on luettavissa täältä.