— Anita Nousiainen

Vihreiden neljä teesiä ilmastokokoukseen: pikaiset, konkreettiset toimet ainoa tapa torjua ilmastonmuutosta

Vihreät ilmastoteesit

Maailman maat kokoontuvat Pariisiin ilmastokokoukseen 30.11.–11.12. saadakseen aikaan kaikkia koskevan ilmastosopimuksen. Vihreiden valtuuskunta kokoontui tänään 22.11.2015 Kuopiossa linjatakseen omat neljä teesiään ilmastokokoukseen.

- Pariisissa ja kotona Suomessa tarvitaan pikaisia, konkreettisia toimia ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Se tarkoittaa niin hiilineutraalien kuntien rakentamista, kivihiilen käytön lopettamista kuin kattavia kansainvälisiä sopimuksia. Se on ainoa tapa saada ilmastonmuutos kuriin, vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö sanoo.

- Ilmastonmuutoksen torjunta avaa uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan näkökulmasta. Suomen täytyy tarttua näihin mahdollisuuksiin ja saada kasvua puhtaasta ja kestävästä teknologiasta, energiansäästöstä ja uusista ympäristöystävällisistä palveluista, valtuuskunnan puheenjohtaja Inka Hopsu sanoo.

Vihreiden vaatimukset koostuvat neljästä teesistä: ilmastorahoitus on saatava kuntoon, päästävä irti fossiilisista, saatava kunnat toimiin ja päätettävä Pariisissa riittävistä sitoumuksista. Vuonna 2015 Suomen ilmastorahoitus on yhteensä 88 miljoonaa euroa, mikä uhkaa nyt Sipilän hallituksen leikkausten takia laskea - vastoin annettuja lupauksia.

Teollisuusmaat ovat luvanneet kasvattaa ilmastorahoituksen kehitysmaihin 100 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä.

- Vaadimme hallitukselta toimia ilmastorahoituksen suhteen. Suomen päästökauppatulot olivat viime vuonna 69 miljoonaa euroa. Kataisen hallituksen aikana ne ohjattiin kehitysyhteistyöhön ilmastorahoitusta painottaen. Nyt, ilman mitään järkevää syytä, Sipilän hallitus on linjannut käyttävänsä ne jatkossa energiaintensiivisen teollisuuden tukiin. Tämä virhe on korjattava heti ja ohjattava päästökauppatulot ilmastorahoitukseen, niin että Suomi pystyy nostamaan ilmastorahoituksensa tasoa, Hopsu korostaa.

Ilmastokysymykset ovat sekä kansallisia että kunnallisia.

- Julkinen raha pitää saada irti sijoituksista fossiilisiin polttoaineisiin mahdollisimman nopeasti. Se tarkoittaa yhtä lailla kirkkoja ja kuntia, valtion ja kuntien yhtiöitä, rahastoja ja koulutuslaitoksia. Jokaisessa kunnassa tulee haastaa saastuttavat energianlähteet ja ottaa suunta uusiutuviin. Energiaremontti luo Suomeen kasvua ja uusia työpaikkoja puhtaaseen teknologiaan ja hiilineutraaleihin ratkaisuihin. Suomen etu on olla talouden uudistamisen edelläkävijä, Niinistö sanoo.

Vihreät vaativat, että kaikki maailman maat tuovat Pariisin ilmastokokoukseen kansalliset sitoumuksensa: tiedon siitä, kuinka suuriin päästöjen vähennyksiin ne sitoutuvat.

Vihreiden neljä teesiä Pariisin ilmastokokoukseen:

1. Ilmastorahoitus kuntoon

2. Irti fossiilisista

3. Kunnat toimiin

4. Pariisissa riittävät sitoumukset pöytään

Lue koko kannanotto osoitteesta: https://www.vihreat.fi/vihreiden-nelja-teesia-ilmastopolitiikasta-pariisin-kokouksen-alla