— Erkki Perälä

Ville Niinistö vihreiden puoluevaltuuskunnassa: Ilmastovelka lapsillemme on aikamme suurin kestävyysvaje

Ville Niinistö

Puheenjohtaja Ville Niinistö piti avauspuheenvuoron vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Kuopiossa lauantaina. Hän vaati hallitusta tekemään kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa ja perääntymään koulutusleikkauksista.

- Ihminen kuluttaa vuosittain uusiutuvat luonnonvarat loppuun jo elokuussa. Loppuvuoden elämme lastemme kustannuksella. Tällä hetkellä jätämme heille suurta velkaa. Tämä velka on aikamme suurin kestävyysvaje, Niinistö toteaa.

Pariisin ilmastoneuvottelujen alkuun on enää reilu viikko. Teollisuusmaat lupasivat vuonna 2010 Cancunin ilmastokokouksessa, että ilmastorahoitus köyhimpiin maihin nostetaan 100 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä.

Sipilän hallituksen päätös leikata kehitysyhteistyö lähes puoleen vaarantaa samalla Suomen kansainvälisen ilmastorahoituksen. Päästökauppatulot se on ohjaamassa energiaa kuluttavan teollisuuden tukiin, pois ilmasto- ja kehitysrahoituksesta. YK:n ympäristöohjelman UNEP:n rahoituksen hallitus lopettaa kokonaan.

- Tähän on yksiselitteisesti sanottava: Se on väärin. Se on häpeällistä. Hallituksen on korjattava tämä virhe nyt. Suomi osaltaan on vaarantamassa ilmastosopua Pariisissa, jos se vastoin lupaustaan leikkaa ilmastorahoituksen tasoa. Kehitysmaat saadaan mukaan sopuun vain, jos teollisuusmaat ovat myös yhtä lailla sanansa mittaisia, Niinistö varoittaa.

Monien arvioiden mukaan rikkaiden maiden apu kehitysmaiden ilmastotoimille tulee olemaan yksi vaikeimmista neuvottelukysymyksistä Pariisissa.

- Hallituksen on nostettava ilmastorahoituksen tasoa luvatulla tavalla ja ohjattava päästökauppatulot ilmastorahoitukseen. Suomen on oltava osa ratkaisua, ei osa ongelmaa. Tässä maailman suurimmassa kestävyysvajeessa meillä ei ole varaa olla historian väärällä puolella, Niinistö painottaa.

Kansainvälisen ilmastosopimuksen lisäksi tarvitaan paljon kansallisia ja paikallisia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Näitä vauhdittaisi sitova päätös ajaa kivihiilen käyttö alas.

- Helsingin kaltaisten kaupunkien on luovuttava kivihiilen käytöstä. Vihreät on saanut jo valmisteluun päätöksen Hanasaaren voimalan sulkemisesta. Hallituksen tulisi linjata, että koko Suomi kieltää kivihiilen käytön lailla vuoteen 2025 mennessä, Niinistö esittää.

Koulutukseen ja tieteeseen panostaminen on tärkeää myös talouden uudistamisen ja vähäpäästöisen yhteiskunnan rakentamiseksi. Vihreät vaativat, että hallituksen on peruttava leikkaukset koulutukseen. Korkeakoulut kamppailevat yt-neuvottelujen keskellä samalla, kun niiltä vaaditaan entistä parempia tuloksia. Lisäksi hallituksen tulisi vihreiden mielestä panostaa kotimaisen energiaremontin toteuttamiseen.

- Olemme Suomessa luottaneet siihen, että koulutuksen arvo tunnistetaan. En voi olla ihmettelemättä, miten vanha sivistyspuolue kokoomus vieläpä oman opetusministerinsä johdolla on ajamassa alas koulutuksen arvoa. Missä ovat sivistysporvarit nyt kun heitä tarvitaan?, Niinistö kysyy.

Niinistö kommentoi puheessaan myös viikontakaisia Pariisin terrori-iskuja.

- Suomessa paras keino torjua terrorismia on pitää huolta kotoutumisen onnistumisesta. Pahinta ISISille ovat kuvat eurooppalaisista ihmisistä, jotka auttavat turvapaikanhakijoita; Ja muslimit, jotka ovat kotoutuneet Eurooppaan - löytäneet perheelleen turvan ja toimeentulon, Niinistö sanoo.

Terrori-iskut ovat saaneet aikaan euroopanlaajuista keskustelua myös turvapaikkapolitiikan kiristämisestä.

-ISISillä ja rasistisella äärioikeistolla on yhteinen tavoite: lyödä kiila muslimien ja muun maailman väliin. Tähän ei pidä suostua. Syyttömien ihmisten murhaamiseen ei pidä vastata syyttömiä ihmisiä vihaamalla. Avoin yhteiskunta kaipaa nyt puolustajia kipeämmin kuin pitkään aikaan, Niinistö painottaa.

Lue koko puhe >