— Outi Alanko-Kahiluoto

Outi Alanko-Kahiluoto: Korkeakouluista irtisanotuille tarjottava muutosturvaa

Helsingin yliopisto ilmoitti tänään irtisanovansa  570 ihmistä vuoden 2017 loppuun mennessä. Määräaikaisia tehtäviä vähennetään 210 vuoteen 2020 mennessä. Näistä suurin osa on opetus- ja tutkimushenkilöstön tehtäviä.

- Päivä on raskas niille, jotka menettävät työnsä, ja niille, jotka menettävät työkaverinsa.  Toivotan voimia kaikille, joita irtisanomiset koskettavat, vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto toteaa.

Sipilän hallituksen massiivisia koulutusleikkauksia ihmetellään maailmalla. Koulutus on ollut Suomen ylpeys ja vientituote. Muun muassa OECD varoitti Suomea kilpailukyvyn heikkenemisestä, jos koulutuksesta leikataan liikaa.

Myös eilen julkistetussa Talouspolitiikan arviointineuvoston raportissa kritisoidaan hallituksen koulutukseen ja tutkimukseen kohdistuvia leikkauksia, sillä ne leikkaavat samalla tuottavuudesta ja tulevasta kasvusta.

Vihreät ovat ehdottaneet vaihtoehtobudjetissaan ympäristölle haitallisista tuista leikkaamista koulutuksesta leikkaamisen sijaan. Julkinen talous tasapainotettaisiin vihreiden vaihtoehdossa kahdessa vaalikaudessa.

Hallituksen leikkaukset ovat aiheuttaneet yt-kierteen suomalaisella korkeakoulukentällä. Satoja on irtisanottu työsuhteistaan hallituksen koulutusleikkausten vuoksi.

- Kun nyt vahinko on jo tapahtunut, kysyn: missä on irtisanottujen muutosturva? Missä on valtiovallan tervehdys ja osanotto irtisanotuille, missä viipyy yliopistopaikkakuntien nimeäminen muutospaikkakunniksi, jotka tarvitsevat erityistä tukea? Hallituksen on ryhdyttävä pikaisiin toimenpiteisiin leikkaustensa aiheuttaman vahingon minimoimiseksi, Alanko-Kahiluoto vaatii.