Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Ylestä ei saa tulla hallituksen renkipoikaa

Outi Alanko-Kahiluoto

Ylestä ei saa tulla kulloisenkin hallituksen renkipoikaa, sanoi Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa puhunut eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi-Alanko Kahiluoto. Hän esitti myös huolensa käräjäoikeuksien vähentämisestä ja keskiluokkaisen perheen päivähoitomaksujen kohtuuttomasta korotuksesta.

Alanko-Kahiluoto sanoo, että hallituksen toimet Ylen aseman heikentämiseksi ovat herättäneet suurta huolta Vihreiden eduskuntaryhmässä.

- Nykyhallitus on määrätietoisesti murentamassa ajatusta siitä, että Yle on koko eduskunnan ja kansalaisten Yle.
Nyt näyttää siltä, että Sipilän hallitus on päättänyt tehdä Ylestä hallituksen Ylen.

- Ylen rahoitukseen on puututtu päättämällä indeksijäädytyksistä. Hallituksen tavoitteena on myös siirtää Ylen rahoitus budjettiin, jolloin hallitus voisi kulloistenkin halujensa mukaan säätää rahahanoja tiukemmalle. Näin parlamentaarisesti valvottu koko kansan yleisradioyhtiö alistettaisiin kulloistenkin hallitusten renkipojaksi, Alanko-Kahiluoto sanoo valtuuskuntapuheessaan.

Alanko-Kahiluodon mukaan oppositio on vaatinut hallitusta perumaan yksipuoliset esityksensä Ylen rahoituksen heikentämisestä ja palauttamaan Ylen rahoituksen parlamentaariseen, kaikkien eduskuntapuolueiden ohjaukseen.
Sipilä, Stubb ja Soini eivät ole tähän suostuneet.

- Hallituksen mahdollisuus säätää rahoitusta voisi saada Ylen olemaan varovainen ja myötäsukainen suhteessa hallituksen esityksiin.

- Suomen ei pidä lähteä Puolan eikä Unkarin tielle. Me tarvitsemme Yleisradiota, joka uskaltaa kysyä hallituksen ministereiltä vaikeita kysymyksiä, jos siihen on aihetta, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Käräjäoikeuksien vähentäminen lisää eriarvoisuutta

Alanko-Kahiluoto viittasi puheessaan myös kuluneen viikon uutisiin siitä, että hallitus aikoo vähentää käräjäoikeuksien määrää radikaalisti.

- Käräjäoikeuksien vähentäminen ei tarkoita vain tilasäästöjä, vaan se heikentää oikeuspalveluiden saatavuutta ja kansalaisten oikeusturvaa ja lisää näin eriarvoisuutta. Kun käräjäoikeuksia on yhä harvemmassa, oikeuspalveluita tarvitsevien kansalaisten matkakulut ja oikeuskulut kasvavat, Alanko-Kahiluoto sanoo.

- Varakkailla on jatkossa Suomessa paremmat mahdollisuudet saada oikeuspalveluita kuin pienituloisilla. Veikkaan, ettei hallitus ole taaskaan arvioinut esityksensä vaikutusarviointeja – tai jos on, mikä on vielä pelottavampaa – se ei ole niistä välittänyt.

Uusi maksuluokka rikkaimmille päivähoitomaksuihin

Alanko-Kahiluoto otti puheessaan kantaa päivähoitomaksuihin esitettyyn korotukseen.

- Keskituloisen perheen, jossa on kaksi vanhempaa ja kaksi päivähoitoikäistä lasta, kuukausittaiset päivähoitomaksut voivat nousta jopa 120 euroa. Kun maksut ovat nykyisin maksimissaan 551 euroa, on korotusprosentti valtava, Alanko-Kahiluoto sanoo.

- Nämä eivät ole rikkaita perheitä. Ylimpään maksuluokkaan päätyy noin kolmen tonnin kuukausituloilla. Samoihin ihmisiin osuu suuri joukko hallituksen muitakin leikkauksia. Yksin päivähoitomaksun korotukset ja hallituksen suunnittelemat pakkolait veisivät kahden julkisella sektorilla työskentelevän vanhemman perheeltä noin 8 000 euroa vuodessa. Tämä on valtava summa.

- Jos päivähoidon maksuja halutaan maltillisesti korottaa, tulee se tehdä kestävämmällä tavalla. Parasta olisi laatia uusi, korkeampi maksuluokka. Näin ollen aidosti rikkaat ihmiset maksaisivat päivähoidosta muita enemmän. Nyt samassa maksuluokassa on ihmisiä, joiden kuukausiansiot ovat 3 000 euroa ja ihmisiä, joiden ansiot ovat 12 000 euroa. Rikkailla olisi varaa maksaa enemmän, Alanko-Kahiluoto sanoo puheessaan.

Lue valtuuskuntapuhe kokonaisuudessaan.

Outi Alanko-Kahiluoto