— Ville Niinistö

Ville Niinistö: Perheenyhdistämisen vaikeuttaminen vaarantaa Suomen avoimuutta ja suomalaisten yksilönvapauksia

Ville Niinistö

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö vaatii vihreän puoluevaltuuskunnan avauspuheessaan hallitusta perääntymään aikeissaan vaikeuttaa perheenyhdistämistä. Lausuntokierroksella oleva esitys voisi Niinistön mukaan vaikeuttaa perusteettomasti niin turvapaikanhakijoiden kotoutumista kuin ulkosuomalaisten paluuta Suomeen perheidensä kanssa. Lisäksi Niinistö tarjoaa hallitukselle yhteistyötä sote-uudistuksessa ja perustulokokeilussa.

Sisäministeriössä ministeri Orpon alaisuudessa on tehty uusi esitys laista perheenyhdistämiseksi. Uutta lausuntokierroksella olevassa esityksessä on se, että perheenyhdistämisen toimeentuloehtoa tiukennetaan turvapaikan saaneilta ja ulotetaan se koskemaan suomalaisia. Tämä tarkoittaa sitä, että suomalaisen olisi tienattava vakituisesti noin 3 300 euroa kuukaudessa, jotta hän voi tuoda Suomeen yhden aikuisen ja kaksi lasta.

- Tämä lakiesitys on esimerkki siitä kaltevasta pinnasta yksilönvapauksien rajoittamisessa, johon harkitsematon impivaaralainen populismi voi meitä johtaa. Ja siihen Suomella ei ole varaa. Suomi menestyy avoimena ja kansainvälisenä taloutena. Nyt tarvitaan malttia ja kokoavaa johtajuutta. Tämä lakiesitys on torjuttava. Vetoankin hallituspuolueisiin: korjatkaa linjaanne, Niinistö vaatii.

Vihreät tarjoaa hallitukselle yhteistyötä sote-uudistuksessa ja perustulokokeilussa

Valmisteilla olevasta sote-uudistuksesta Niinistö nostaa puheessaan esiin kaksi keskeistä kysymystä: miten saadaan uudet sote-alueet tehokkaiksi kaikkien sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjiksi ja miten yksityiset palvelut täydentävät yhtenäistä palveluketjua osana kokonaisuutta, eivätkä hajota sitä.

- Me vihreät kannatamme demokraattista väliportaan maakuntahallintoa. Tässä vaiheessa maakuntien kontolle kannattaa kuitenkin siirtää lähinnä vain joitain kuntien tehtäviä sekä elinkeinojen edistämisen tehtäviä valtion aluehallinnosta. Sen lisäksi on mietittävä suurten kaupunkiseutujen erillisiä tarpeita, Niinistö toteaa.

- On myös varmistettava, että valinnanvapaus on aidosti asiakkaan valinnanvapautta, ei yritysten. Ja sen hinnoittelu on tehtävä sellaiseksi, että se ei kannusta yksityistä sektoria ylihoitoon ja sitä kautta johda ylisuuriin kustannuksiin ja rahojen valumiseen terveysfirmojen taskuihin, Niinistö vaatii.

Sipilän hallitus on valmistelemassa myös perustulokokeilua, jonka suunnittelussa vihreät tarjoaa hallitukselle yhteistyötä.

- Perustulo voi tuoda suomalaisen sosiaaliturvan 2010-luvulle. Hyvin toteutettu perustulo poistaa epävarmuutta ja köyhyyttä, lisää ihmisten elämänhallintaa, tekee työn tekemisen aina kannattavaksi, helpottaa yrittäjyyttä ja itsensätyöllistämistä, sekä lisää mielekkäästi työn määrää. Vihreät haluaa olla mukana suunnittelemassa perustulokokeilua. Sen on oltava riittävän kattava ja oikeudenmukainen, Niinistö painottaa.

- Me vihreät haastamme hallitusta rakentamaan suomalaisille toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Haluamme, että me Suomessa pidämme kestävistä arvoista kiinni. Tämä maa nousee, jos pidämme huolta sen ihmisistä; tasa-arvosta, lasten koulutuslupauksesta ja yhtäläisistä mahdollisuuksista. Suomi voi jälleen olla suunnannäyttäjä muille. Tartutaan tilaisuuteen, Niinistö päättää puheensa.

Koko puhe on luettavissa täältä >