Vihreä eduskuntaryhmä: Suomi voisi vastaanottaa vähintään 10 000 pakolaista Turkista

EU-johtajat ovat neuvotelleet huippukokouksessa EU:n ja Turkin sopimuksesta, jolla halutaan estää ihmissalakuljetusta Turkista Kreikkaan. YK:n pakolaisjärjestö ja ihmisoikeusjärjestöt pitävät sopimusta laittomana.

- Kreikkaan saapuneiden joukkopalautukset mahdollistava sopimus vaarantaisi käytännössä sen, että jokainen turvapaikkahakemus arvioidaan yksilöllisesti. Ollaanko nyt luomassa näennäiskäsittelyä, joka käytännössä rikkoo kansainvälisiä sopimuksia?, kysyy Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto.

Jokaista Kreikasta palautettua turvapaikanhakijaa kohti EU ottaisi vastaan yhden syyrialaispakolaisen Turkista.

- Jonkun toisen on ensin vaarannettava henkensä merellä, jotta EU-maat suostuvat ottamaan vastaan yhden syyrialaisen Turkista. Inhimillisyys on tästä pallottelusta kaukana, Alanko-Kahiluoto sanoo.

- On hyvin kyseenalaista, kitkisikö tämä sopimus todella ihmissalakuljetusta. Vaarana on, että turvapaikanhakijat joutuvat entistä vaarallisimmille reiteille, ja salakuljettajat käärivät heiltä entistä suuremmat rahat, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Ihmisten on voitava hakea suojelua

Vihreä eduskuntaryhmä katsoo, että pakenevien ihmisten on voitava tulla Eurooppaan hakemaan suojelua.

- Sotaa paenneiden syyrialaisten on päästävä turvaan. Eurooppa ei voi sysätä vastuuta yksin Turkille. Turkissa on nyt lähes kolme miljoonaa pakolaista. Jos EU vastaanottaisi Turkista edes puoli miljoonaa pakolaista, olisi Suomen kohtuullinen osuus EU-maiden välisessä reilussa vastuunjaossa vähintään 10 000 ihmistä, Alanko-Kahiluoto arvioi.

- Lisäksi on ratkaisematta, miten viime vuonna Eurooppaan saapuneet turvapaikanhakijat sijoitetaan reilusti EU-maihin. Rajojen sulkeminen Euroopan sisällä ja ihmisten pakottaminen epäinhimillisille leireille EU-maiden rajoilla on sietämätöntä. Suomen on tehtävä kaikkensa, jotta Eurooppa löytää kestävän tavan jakaa pakolaiset eri maihin, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Tällä hetkellä Balkanin reitin sulkemisella on kova inhimillinen hinta: EU-maat ovat jättäneet Kreikan oman onnensa nojaan, ja sinne jumiin jääneiden ihmisten humanitaarinen tilanne pahenee jatkuvasti.

- Nyt tarvitaan laillisia keinoja päästä Eurooppaan. Ne auttaisivat niin syyrialaisia kuin muita maailman katastrofeja pakenevia. Se tarkoittaisi nykyistä merkittävästi suurempia kiintiöpakolaismääriä. Suomen 750 pakolaisen kiintiö on täysin riittämätön nykyisen pakolaiskriisin aikana. Se on moninkertaistettava, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Lisäksi on tarjottava todellinen mahdollisuus perheenyhdistämiseen. Yksin tulevien lasten tilanne on erityisen huolestuttava. Hallitus on kuitenkin vaikeuttamassa perheenyhdistämistä entisestään. Myös humanitaarisen viisumin käyttöönotto mahdollistaisi laillisen saapumisen Eurooppaan.

Turvapaikanhakijamäärä riippuu maailman kriiseistä ja konflikteista. Tekemällä suuria leikkauksia kehitysyhteistyöhön Suomen hallitus vaikeuttaa puuttumista pakolaiskriisin syihin.

- Maailmassa on 60 miljoonaa pakolaista. Suomi on yksi maailman vauraimmista maista. Me selviämme pakolaisten vastaanottamisesta ja heidän kotouttamisestaan suomalaiseen yhteiskuntaan, jos tahdomme. Suomen on oltava historian oikealla puolella - siellä, missä ihmisiä autetaan, eikä sallita hukkumiskuolemia Välimerellä tai paleltumisia surkeilla pakolaisleireillä, Alanko-Kahiluoto painottaa.