Outi Alanko-Kahiluoto: Venäläistä oppositioaktivisti Vasili Popovia ei pidä luovuttaa Venäjälle

Vihreiden kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto jätti hallitukselle kirjallisen kysymyksen venäläisen oppositioaktivistin, Vasili Popovin luovutuspyynnöstä.

Venäläinen oppositioaktivisti, Jabloko-puolueen johtohahmo ja liikemies Vasili Popov pakeni Venäjältä Suomeen maaliskuussa 2015. Popov pidätettiin Suomessa elokuussa 2015 Interpolin kautta tulleen Venäjän etsintäkuulutuksen jälkeen. Popovia vastaan on nostettu Venäjällä syyte virka-asemassa tapahtuneesta petoksesta julkisen omaisuuden yksityistämiseen liittyvien kiinteistökauppojen yhteydessä. Venäjän pääsyyttäjäviranomainen on pyytänyt Popovin luovuttamista. Korkein oikeus antoi 18.2.2016 oikeusministeriölle lausunnon, jonka mukaan Popovin luovuttamiselle ei ole esteitä.

- On vahvat perusteet sille, että Vasili Popov saattaa joutua vainon, epäoikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja epäinhimillisen rankaisemisen uhriksi, mikäli hänet luovutetaan Venäjälle. Luovuttamispyyntöä ei siksi tule hyväksyä, Outi Alanko-Kahiluoto sanoo.

Amnesty International on arvioinut, että Popovia uhkaisi Venäjällä epäoikeudenmukainen oikeudenkäynti, epäinhimillinen kohtelu vankeudessa sekä pitkä vankeus, mikäli hänet tuomitaan poliittisiin motiivein nostettujen syytteiden perusteella.

On perusteltuja syitä uskoa, että Popovin syyte perustuu poliittisiin tarkoitusperiin. Useat venäläiset ihmisoikeuspuolustajat jakavat tämän käsityksen. Esimerkiksi Memorial-ihmisoikeusjärjestö on tutkinut Popovin tapausta ja arvioinut, että syytteet ovat poliittisia ja voivat olla perusteettomia. Rikostutkinta Popovia vastaan käynnistyi sen jälkeen, kun Popovin tukema oppositioehdokas valittiin Petroskoin pormestariksi valtapuolue Yhtenäisen Venäjän ehdokkaan ohi. Rikostutkinta käynnistyi yli vuosi väitetyn rikoksen tapahtumisen jälkeen.

- Venäjän viranomaiset ovat viime vuosina käyttäneet toistuvasti petos- ja talousrikossyytteitä käynnistääkseen poliittisia rikosprosesseja kansalaisyhteiskunnan toimijoita ja poliittisia aktivisteja vastaan, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Vasili Popovin mukaan ennen rikostutkinnan aloittamista Karjalan alueen virkamiehet olivat toistuvasti varoittaneet, että hänet pidätetään, mikäli hän jatkaa poliittista toimintaansa. Viime vuosina ainakin kaksi muuta samalla alueella toimivaa Jabloko-aktiivia on saanut vastaavanlaisia varoituksia ja joutunut myöhemmin pidätetyiksi ilmeisesti tekaistujen rikossyytteiden nojalla.

- Venäjällä tapahtuu jatkuvasti vakavia ihmisoikeusloukkauksia, kuten poliittisten toisinajattelijoiden vainoa, oikeudenkäyntien oikeudenmukaisuutta koskevia ongelmia, ilmaisun- ja yhdistymisvapauden rajoituksia, laajamittaista kidutusta ja muuta epäinhimillistä kohtelua. Näiden lisäksi vakavia ihmisoikeusloukkauksia jätetään toistuvasti rankaisematta, Alanko-Kahiluoto toteaa.

Outi Alanko-Kahiluoto