Vihreä eduskuntaryhmä jätti keskustelualoitteen veronkierron ja verovälttelyn kitkemisestä

Vihreä eduskuntaryhmä ehdottaa, että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun toimista veronkierron ja verovälttelyn kitkemiseksi. Vihreiden mukaan hallitus ei ole esittänyt konkreettisia uusia toimia veronkierron ja verovälttelyn ehkäisemiseksi tai osoittanut erityistä aktiivisuutta kansainvälisillä foorumeilla.

Kansainvälisen toimittajaryhmän paljastama jättimäinen veroparatiiseihin liittyvä tietovuoto on kuohuttanut maailmaa. Paljastusten mukaan panamalainen Mossack Fonseca -asianajotoimisto on edesauttanut useiden satojen valtionpäämiesten, yritysten, rikollisten ja julkisuuden henkilöiden veronkiertoa hyödyntämällä monimutkaisia vero- ja yritysjärjestelyjä. Suomessa Ylen saamien tietojen mukaan toimintaan on osallistunut ainakin Nordea-pankkikonserni, jolla on ollut jopa 400 Mossack Fonsecan perustamaa pöytälaatikkofirmaa.

- Poliitikot eivät ole olleet halukkaita puuttumaan veroparatiisitalouteen, minkä seurauksena valtiot menettävät huomattavia määriä verotuloja. Samalla salaisuuksien verho peittää poliittisen sekä taloudellisen eliitin kytkökset, sanoo vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto.

- Yritysten ja yksityishenkilöiden verojen maksu ja taloudelliset kytkökset pitäisi läpivalaista. Nytkin tiedot on paljastanut tietovuotaja, kun lähtökohta tulisi olla, että verottajalla, poliisilla, toimittajilla ja kansalaisilla olisi mahdollisuus saada verotiedot osana normaalia talous- ja veroraportointia, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Alanko-Kahiluodon mukaan hallitus ei ole osoittanut aktiivisuutta veronkierron ja verovälttelyn ehkäisemisessä.

- Tällä hetkellä on meneillään isoja veronkiertoon liittyviä hankkeita EU:ssa ja OECD:ssä. Nykyinen hallitus ei ole esittänyt konkreettisia uusia toimia veronkierron ja veronvälttelyn ehkäisemiseksi tai osoittanut erityistä aktiivisuutta kansainvälisillä foorumeilla. Päinvastoin esimerkiksi hallintarekisteristä on käyty toistuvasti julkisuudessa keskustelua, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Vihreän eduskuntaryhmän jättämässä keskustelualoitteessa todetaan, että tässä julkisen talouden tilanteessa kannattaisi tehdä kaikki mahdollinen paremman veronkannon eteen sen sijaan että leikataan palveluista ja tulonsiirroista. Konkreettisia keinoja verovälttelyyn puuttumiseen on olemassa. Veronkierto ja verovälttely on otettava vakavasti ja niiden torjuntaan on suhtauduttava määrätietoisesti.

Outi Alanko-Kahiluoto