Outi Alanko-Kahiluoto Vihreiden puoluekokouksessa: Vihreät seuraa hallituksen politiikan vaikutuksia

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto totesi puoluekokouspuheessaan Lahdessa, että Vihreät seuraa hallituksen politiikan vaikutuksia ihmisten elämään ja tarjoaa vaihtoehdon sen eriarvoisuutta luovalle politiikalle.

Puheessaan Alanko-Kahiluoto totesi, että olemme viime kuukausina joutuneet seuraamaan, miten istuva hallitus tekee vähittäistä repivää tuhoa
niihin turvaverkkoihin, joilla lapset pelastetaan laman läpi.

- Laadukas koulutus varhaiskasvatuksesta peruskoulun kautta toiselle asteelle ja korkeakouluihin on se keino, jolla tasa-arvoa kaikkein parhaiten tuetaan ja tasataan. Siksi olen tuntenut suurta surua siitä, että hallitus on iskenyt kyntensä juuri päivähoitoon ja koulutukseen, Alanko-Kahiluoto sanoi.

- Päivähoitoa ollaan nyt romuttamassa. Moni nuori jää hallituksen leikkausten takia ilman opiskelupaikkaa. Opiskelua ollaan muuttamassa lainapainotteiseksi ja yliopistoilta leikataan enemmän kuin koskaan itsenäisen Suomen aikana. Köyhien lapsilta hallitus vie oikeuden päivähoitoon, vaikka päivähoidon piti olla lapsen oikeus, Alanko-Kahiluoto sanoi.

Alanko-Kahiluodon mukaan hallitus on kääntänyt selkänsä heikompiosaisille eikä välitä päätöstensä vaikutuksista ihmisten arkeen. Vihreät eivät tätä hyväksy.

- Meillä on vaihtoehto hallituksen eriarvoisuutta lisäävälle politiikalle, sillä emme halua viedä Suomea takaisin luokka- ja kotiäitiyhteiskunnaksi, Alanko-Kahiluoto sanoi.

- Hallitus ei arvioi päätöstensä vaikutuksia eri ihmisryhmiin, mutta me Vihreät emme anna hallituksen unohtaa. Emme anna hallituksen sulkea silmiään päätöstensä seurauksilta, Alanko-Kahiluoto painotti.

Vihreä eduskuntaryhmä tilasi viime syksynä eduskunnan tietopalvelulta laskelman siitä, mitä tapahtuisi, jos hallitus toteuttaisi aikeensa lakkauttaa eläkkeensaajan asumistuen. Laskelman mukaan yli 30 000 eläkkeensaajaa olisi pudonnut köyhyysrajan alapuolelle.

- Teimme hallitukselle välikysymyksen ja esittelimme laskelmat hallitukselle ja koko kansalle eduskunnan täysistunnossa. Työmme ansiosta hallitus luopui aikeestaan.
Eläkkeensaajan asumistukea ei lakkautettukaan. Vihreän eduskuntaryhmän välikysymys pelasti 30 000 eläkkeensaajaa putoamasta köyhyysrajan alapuolelle, Alanko-Kahiluoto sanoi.

Viime viikolla vihreä eduskuntaryhmä teetti laskelmat hallituksen säästöjen vaikutuksista lapsiperheisiin. Laskelman mukaan hallitus leikkaa lapsiperheiltä 530 miljoonaa euroa seuraavan kahden vuoden aikana.

- Me Vihreät olemme laatineet oman vaihtoehdon hallituksen köyhiä kurittavalle budjetille. Olemme osoittaneet, että hallituksen politiikalle on olemassa vaihtoehto. Olemme näyttäneet, että myös vaikeina aikoina on mahdollista tehdä oikeudenmukaista politiikkaa. Laskelmillamme olemme osoittaneet, että koulutussäästöt voidaan perua, jos hallitus luopuu ympäristölle haitallisista tuista, Alanko-Kahiluoto totesi.

Alanko-Kahiluodon mukaan vihreät ovat myös valmiita tukemaan hallituksen esityksiä, jos ne ovat järkeviä. Esimerkiksi perustulokokeilussa ja veronkiertoon puuttumisessa hallitus saa tukea.

Koko puhe luettavissa täällä.

Pressikuvia puoluekokouksesta toimitusten käyttöön.

Outi Alanko-Kahiluoto