Touko Aalto: Talvivaaran kaivoksen alasajo on välttämätön päätös

Hallitus on ilmoittanut alkavansa valmistautua Terrafamen kaivoksen alasajoon Sotkamossa  seitsemän kuukauden siirtymäkauden aikana. Vihreiden Touko Aalto pitää päätöstä odotettuna ja välttämättömänä.

- Päätös oli odotettu ja välttämätön. Kainuun ihmisistä ja ympäristöstä on nyt pidettävä ehdottoman hyvää huolta. On elintärkeää tukea Kainuun alueen rakennemuutosta - uusien elinkeinojen syntymistä ja työllisyyttä - jo siirtymäkauden aikana. Tapahtuneet ympäristövahingot on korjattava ja mahdolliset tulevat ympäristövahingot estettävä, kansanedustaja ja Vihreiden varapuheenjohtaja Touko Aalto painottaa.

- Vaikka yksityistä rahaa yritetään hankkia vielä siirtymäkauden aikana kaivoksen toiminnan jatkamiseksi, on käytännössä varmaa, että Talvivaaran tarina on tullut tiensä päähän, Aalto toteaa.

Aalto arvostelee elinkeinoministeri Olli Rehnin kommenttia, jonka mukaan Vaasan hallinto-oikeuden päätös olisi tappanut edellytykset saada yksityistä rahaa kaivoksen toimintaan.

- Ministeri ei voi ulkoistaa vastuuta päätöksistä eduskunnan hyväksymän ympäristölainsäädännön harteille ja syyttää hallinto-oikeutta kaivoksen alasajosta. Lainsäädännön tarkoituksena on jatkossakin turvata puhtaat vedet alueen ihmisille. Sen varmistava lainsäädäntö on syytön Talvivaaran kaivoksen ongelmiin, Aalto huomauttaa.

Touko Aalto