Ville Niinistö ja Carl Haglund: Liberaali oppositio puolustaa ihmisoikeuksia turvapaikkapolitiikassa

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö ja RKP:n puheenjohtaja Carl Haglund arvostelevat Sipilän hallituksen turvapaikkapolitiikkaa ja esittävät vaihtoehtoja pakolaiskriisin ratkaisemiseksi. Aiheesta käydään ajankohtaiskeskustelu eduskunnassa tiistaina 3.5.2016.

- Suomessa hallitus on tekemässä jo valmiiksi tiukasta perheenyhdistämisestä mahdotonta. EU-maiden ja Turkin solmimaa sopimusta on arvosteltu epäinhimilliseksi ja laittomaksi. Kuten keskustelu Libyan reitin avautumisesta osoittaa, sopimus ei myöskään pysäytä ihmissalakuljettajien bisnestä. Ihmisten pitää voida päästä Eurooppaan laillisesti ja turvallisesti, Niinistö ja Haglund linjaavat.

- Eurooppa selviää jakamalla vastuuta yhdessä. Turvapaikanhakijoiden tasapuolinen jakaminen EU-maihin riittävän suurilla ja pysyvillä kiintiöillä on ainoa kestävä ratkaisu korvaamaan nykyinen Dublin-järjestelmä. Se olisi myös unionin ulkorajalla sijaitsevan Suomen etu, Niinistö toteaa.

Perheenyhdistäminen on puheenjohtajien mukaan ratkaisevaa kotoutumisen kannalta. Uusi elämä uudessa maassa on mahdollista aloittaa vain, kun ei tarvitse kantaa huolta perheestä. Kotoutuminen taas ehkäisee ongelmia, joiden taustalla on syrjäytymistä. Se maksaa itsensä takaisin paitsi rahana, myös yhteiskuntarauhana ja inhimillisenä pääomana.

- Turvapaikanhakijoiden työllistämistä tulee edistää ja ulkomaisen työvoiman tarveharkinta poistaa. Maahanmuuttajien työllistymistä tukee myös kielen oppiminen ja koulutus. Moni tänne tulevista on työikäisiä, mikä auttaa vanhenevaa Suomea. Maahanmuutto tulee nähdä myös mahdollisuutena, kunhan kotoutuminen onnistuu. Ihmisarvoa kunnioittava ja avoin Suomi on myös elinkeinoelämän etu, Haglund painottaa.

Sodat, terrorismi ja köyhyys eivät Niinistön ja Haglundin mukaan katoa rajat sulkemalla ja selät kääntämällä. Puheenjohtajat arvostelevat Sipilän hallitusta, joka sanoo, että hätää kärsiviä tulee auttaa paikan päällä samalla, kun se leikkaa rajusti kehitysyhteistyöstä.

- Me pystymme kyllä ratkomaan näitä haasteita – käsittelemään turvapaikkahakemukset, kotouttamaan ja hoitamaan kielteisten päätösten saaneiden paluun vastuullisesti. Tartutaan siis toimeen ja varmistetaan, että kuva Suomesta ja Euroopasta on arvojemme mukainen, puheenjohtajat päättävät.

Ville Niinistö