Ville Niinistö: Lapsiperheiden kurjistaminen tulee Suomelle kalliiksi

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö vaati hallitusta perumaan lapsiperheisiin kohdistuvat leikkaukset ja maksukorotukset välikysymyskeskustelussa Suomen suunnasta. Hallituksen toimet aiheuttavat lapsiperheille Vihreiden teettämän laskelman mukaan yli puolen miljardin euron menetykset. Niinistö arvosteli myös hallituksen linjauksia perheenyhdistämisen vaikeuttamisesta ja esitti ulkomaisen työvoiman tarveharkinnasta luopumista.

- Suomi on maa, joka sanoo lapsilleen: me koulutamme teidät paremmin, me pidämme terveydestänne huolta, me säilytämme luonnon teille arvokkaana ja puhtaana. Tämä on se lupaus, joka meidän on pidettävä. Sipilän hallitus ei tätä ihmisille suo. Hallitus leikkaa siitä, mikä on kaikkein arvokkainta, Niinistö sanoo.

Vihreän eduskuntaryhmän eduskunnan tietopalvelusta tilaaman laskelman mukaan lapsiperheet menettävät jopa 625 miljoonaa euroa hallituksen päätösten seurauksena vuoteen 2019 mennessä. Näistä tuloveron kevennykset korvaavat vain 95 miljoonaa euroa. Esimerkiksi kahden opiskelijan perhe, jossa toinen vanhemmista on osapäivätöissä ja joilla on yksi lapsi päivähoidossa, menettää 165 euroa kuukaudessa eli 8,4 prosenttia tuloistaan.

- Onko tämä hallituksen mielestä vastuullinen tapa kohdella lapsiperheitä? Me vihreät vaadimme, että hallitus peruuttaa kohtuuttomat korotukset lasten päivähoitomaksuihin. Päivähoidon maksukorotukset ohjaavat naisia kotiin, lisäävät työnteon kannustinloukkuja ja kasvattavat entisestään lapsiperheiden taakkaa. Sipilän hallituksen 1950-lukulainen perhepolitiikka ei ole se Suomen suunta, jota me vihreät kannatamme, Niinistö toteaa.

Niinistö esittää vanhempainvapaiden uudistamista niin, että sillä parannettaisiin isien osallisuutta lasten kasvatukseen ja helpotettaisiin äitien paluuta työelämään.

- Pidentäisimme vanhempainvapaan kestoa, lisäisimme isille varattua kiintiötä ja joustavoittaisimme sen käyttöä. Vietin itse molempien lasteni kanssa vanhempainvapaalla lähes puoli vuotta. Se on valinta, jota en tiedä yhdenkään isän katuvan, Niinistö sanoo.

Niinistö arvostelee myös hallituksen suunnitelmia kiristää perheenyhdistämistä ja esittää ulkomaisen työvoiman tarveharkinnasta luopumista.

- Meidän mielestämme oleskeluluvan saavalla lapsella on oikeus perheeseensä. On poistettava työvoiman tarveharkinta, jotta ulkomaiset yrittäjät voivat tulla Suomeen perheineen luomaan työtä. Jo nyt Otaniemen start-up -yhteisössä 70 prosenttia on ulkomaalaisia. Suomen ei kannata sulkeutua maailmalta, Niinistö linjaa.

- Meillä suomalaisilla on nyt oltava malttia toteuttaa viiisaita uudistuksia, jotka puolustavat sitä, mikä on arvokasta. Se on vihreiden vaihtoehto Suomen suunnaksi, Niinistö päättää puheensa.

Koko puhe on luettavissa täältä.

Eduskunnan tietopalvelun muistio: Eräiden säästötoimenpiteiden vaikutus lapsiperheiden taloudelliseen asemaan