Ville Niinistö onnittelee Itävallan vihreää presidenttiä Alexander Van der Belleniä

Suomen Vihreät ja puolueen puheenjohtaja Ville Niinistö onnittelevat Itävallan presidentinvaalit voittanutta vihreiden Alexander Van der Belleniä. Vaalien tulos on tärkeä toivon viesti koko Euroopalle.

- Itävallan presidentinvaalitulos on tärkeä viesti Euroopan suunnasta ja antaa toivoa tulevaisuudesta. Vihreiden Van der Bellenin voitto äärioikeistolaisesta vastaehdokkaastaan osoittaa, että meillä on mahdollisuus yhteiseen tulevaisuuteen, jossa puolustetaan jokaisen ihmisarvoa ja avointa yhteiskuntaa, Niinistö sanoo.

Niinistön mielestä on tärkeää, että Euroopassa pystytään ratkomaan aikamme ongelmat ja että ihmisiä ei aseteta toisiaan vastaan.

- Itävallan presidentinvaalit muodostuivat keskeiseksi kamppailuksi Euroopan suunnasta. Usko ihmiseen ja suvaitsevaisuus voittivat ahdasmielisyyden ja sulkeutuneisuuden. Tämä antaa meille eurooppalaisille toivoa siitä, että voimme ratkaista aikamme ongelmat yhdessä. Työtä luodaan inhimillisellä politiikalla ja nostamalla ihmisiä, ei asettamalla ihmisiä toisiaan vastaan. Toivotan Alexander Van der Bellenille menestystä tärkeässä tehtävässä. Itävalta saa hänestä kokeneen ja arvostetun presidentin, joka kykenee kokoamaan ihmisiä yhteen, Niinistö korostaa.