— Erkki Perälä

Vihreä eduskuntaryhmä: Pääradan Helsinki-Tampere -osuudelle tarvitaan kolmas raide työmatkaliikenteen nopeuttamiseksi

Kalajoella kesäkokoustaan viettänyt Vihreä eduskuntaryhmä keskusteli kokouksessaan valtiovarainministeriön budjettiehdotuksesta. Esille nousivat myös raideliikenteen investoinnit.

Sipilän hallituksen panostukset raiteisiin ovat yksittäisiä valonpilkahduksia lukuunottamatta yhä varsin vaatimattomat. Kevään kehysriihessä sovittiin Luumäen ja Imatran välisen kaksoisraiteen rakennusrahoista sekä suunnittelurahasta Helsingin ja Turun väliselle nopealle ratayhteydelle.

- Nyt tarvitaan kunnianhimoa työllisyydelle, talouskasvulle ja ympäristölle hyödyllisten raideinvestointien tekemiseen, Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Olli-Poika Parviainen vaatii.

Helsingin ja Oulun välillä kulkevan pääradan kapasiteetti vaikuttaa koko valtakunnan rataverkon toimivuuteen. Helsingin, Turun ja Tampereen välisen ”kasvukolmion” sisällä on nykyään noin puolet Suomen väestöstä ja työpaikoista.

Eteläinen päärata on tärkeä työmatkaliikenteen ja logistiikan väylä. Viime aikoina yksin VR:n junavuoropolitiikka on heikentänyt erityisesti Tampereen ja Helsingin välissä asuvien työmatkalaisten liikennöintimahdollisuuksia. Lisäksi radan ruuhkaisuus tuotaa joukkoliikenteeseen pullonkaulan, jolla on valtakunnallista merkitystä.

- Erityisesti Helsinki-Tampere -rataosuuden välityskykyä on parannettava, sillä sen varrella asuu tulevaisuudessa yhä useampi ihminen. On tärkeää, että alueen liikenneyhteydet ovat mahdollisimman sujuvat. Tämä helpottaa työn vastaanottamista myös oman asuinkaupungin ulkopuolelta. Samalla se lievittää osaltaan pääkaupunkiseudun vaikeaa asuntotilannetta mahdollistamalla sujuvan työssäkäynnin alueen ulkopuolelta tulevaisuudessakin, Parviainen huomauttaa.

- Ensimmäisessä vaiheessa tarvitaan suunnitteluraha Helsinki-Tampere -ratayhteyden kolmannen raiteen toteuttamiseksi. Tämä olisi syytä sisällyttää jo ensi vuoden budjettiin, Vihreä eduskuntaryhmä esittää.