Krista Mikkonen puoluevaltuuskunnassa: Hallituksen budjettiesitys syrjäyttää nuoria ja pudottaa eläkeläisiä köyhyyteen

Vihreän eduskuntaryhmän tuore puheenjohtaja Krista Mikkonen vaatii hallitukselta toimenpiteitä ensi vuoden budjettiin sosiaalisen tasa-arvon turvaamiseksi. Vihreiden puoluevaltuuskunnassa Vantaalla puhunut Mikkonen totesi, että hallituksen eriarvoistavasta politiikasta kärsivät erityisesti julkisen sektorin pienipalkkaiset naiset, köyhät eläkeläiset ja nuoret miehet.

Mikkosen mukaan hallituksen budjetin pohjana oleva kilpailukykysopimus leikkaa eniten julkisen sektorin pienipalkkaisilta. He ovat usein naisia: hoitajia, keittäjiä, siivoojia. Hallituksen tekemistä veronkevennyksistä hyötyvät eniten hyvätuloiset. Sosiaalietuuksien varassa elävien etuja leikataan.

- Eläkeläisten eriarvoisuus kasvaa. Hallituksen kaavailemat veronkevennykset suosivat suurituloisempia eläkeläisiä. Lääkekorvausten vähentäminen taas kirpaisee kaikkein pahiten pienituloisimpia, he sairastavat eniten. Moni joutuu miettimään, ostaako vähillä rahoillaan ruokaa vai lääkkeitä. Samaan aikaan Sipilän hallitukselta löytyy yllättävän paljon rahaa perintöveron alennukseen, metsien lahjaveron keventämiseen ja ympäristölle haitallisiin tukiin teollisuudelle, Mikkonen huomautti.

Tuoreen OECD:n raportin mukaan Suomessa joka viides nuori mies on tällä hetkellä koulutuksen ja työvoiman ulkopuolella. Syrjässä olevia nuoria on nyt enemmän kuin kymmenen vuotta sitten

- Tulos on huolestuttava ja nolo maalle, joka ylpeilee PISA-tuloksillaan. Syrjäytyneiden nuorten määrässä Suomi on samassa joukossa EU:n kriisimaiden kanssa. Erityisesti nuoret miehet tippuvat kelkasta, kun laadukkaan peruskoulun jälkeen osa nuorista päästetään katoamaan koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle. Jotain on pahasti pielessä, Mikkonen totesi puheessaan.

Samaan aikaan Sipilän hallitus on kaikessa hiljaisuudessa kuopannut nuorisotakuun. Se on vähentänyt etsivän nuorisotyön rahoitusta ja jatkaa koulutuksesta säästämistä lupauksistaan huolimatta. Ammatillisesta koulutuksesta hallitus leikkaa 190 miljoonaa. Lisäksi vielä kilpailukykysopimus niistää koulutuksesta ja vapaasta sivistystyöstä 37 miljoonaa.

- Nämä säästöt uhkaavat suomalaisen koulujärjestelmän tärkeintä menestystekijää: tasa-arvoa. Nyt tarvitaan joustavia, yksilöllisiä opintopolkuja. Tarvitaan jatkuvaa tukea, joka kantaa myös koulutuksen nivelvaiheiden yli - tukea, joka ei pääty projektirahan loppuessa. Tarvitaan vastuunkantoa jokaisesta lapsesta ja nuoresta. Meillä ei ole varaa päästää yhtään nuorta katoamaan, Mikkonen painotti.

Vihreät ovat esittäneet koulutussäästöille vaihtoehtoa: ympäristölle haitallisista tuista nipistämällä saadaan helposti kasaan summa, jonka hallitus leikkaa koulutuksesta.

Hallitukselle puhuttava järkeä hoitajamitoituksesta

Mikkonen nosti puheessaan esille myös hallituksen suunnitelman pienentää hoitajamitoitusta. Hänen mukaansa hoitajilla on jatkossa entistä vähemmän aikaa auttaa vanhusta. Hoitajien työ on koko ajan vaativampaa ja vanhukset tarvitsevat enemmän hoivaa. Ei ole reilua vaatia vähenevältä määrältä hoitajia enemmän hoitoa. Siksi hoitajamitoituksen riittävyys on tärkeää.

- Vuosi sitten kätilöt puhuivat pääministerille arkijärkeä ja saivat hänet perääntymään kohtuuttomista leikkauksista. Nyt vanhusten parissa työskentelevien hoitajien tulisi puhua pääministerille järkeä ja saada hallitus luopumaan vanhuspalveluihin kohdistuvista heikennyksistä, Mikkonen sanoi.

Hallituksen tilaamaan selvityksen mukaan sote-uudistukselta odotetut kolmen miljardin säästöt haetaan vanhuksilta, vammaisilta ja nuorten mielenterveydestä.

- Usein sanotaan, että yhteiskunnan sivistyksen mitta on, miten se kohtelee kaikkein heikoimpia jäseniään. Hallituksen suunnitelmista sivistysvaltion kriteerit ovat kaukana. Meillä on varaa huolehtia nuorista, vanhuksista ja vammaisista, Mikkonen päätti puheensa.

Koko puhe luettavissa täällä.

Lisätietoja:

Krista Mikkonen