— Ville Niinistö

Ville Niinistö: Suomi pärjää silloin kuin Euroopan unioni pärjää - ei poimimalla rusinoita pullasta

Puheenjohtaja Ville Niinistö käsitteli ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, Euroopan unionia ja turvapaikanhakijoita puheessaan Vihreiden puoluevaltuuskunnassa Vantaalla.

Niinistö nosti puheensa aluksi esille Venäjän toiminnan, joka on ollut viime viikot aktiivisen julkisen keskustelun kohteena. Ulkopoliittisen instituutin raportti Venäjän tilasta on saanut monet takajaloilleen.

- Ulkopoliittisen instituutin tutkijoiden tilannekuva on pääosin oikea. Siksi on ollut erikoista, millä vimmalla osa Suomen poliitikoista on raporttia arvostellut. On toki totta, että kaikki raportin suositukset eivät olleet välttämättä oikeita. Mutta siitä ei ole puhuttu. Keskustelua on sen sijaan hallinnut väittely siitä, saako Venäjästä edes puhua. Tämä keskustelu keskustelusta on ollut nurinkurista, Niinistö totesi.

- Jos emme kykene analysoimaan ongelmia avoimesti, teemme päätöksiä omasta tulevaisuudestamme sokkona tai vaillinnaisin tiedoin. Myös päättäjien on uskallettava sanoa ääneen tosiasiat. Vaientamispyrkimysten sijaan päättäjien on kuunneltava tutkijoita, Niinistö jatkoi.

Niinistö nosti puheessaan esiin keskeisiä periaatteita, joiden tulisi ohjata Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Suomi ei voi Niinistön mukaan ajatella pysyvänsä länsimaiden ja Venäjän välisen jännitteen ulkopuolella.

- Mahdollisimman hyvä eurooppalainen ulko- ja puolustuspoliittinen yhteistyö on Suomen etu. Oma puolustuskykymme on pidettävä kunnossa. Ensisijaisesti yhteistyötä kannattaa syventää Ruotsin kanssa. Askeleiden on oltava maltillisia. Nato-jäsenyyden haikailu tässä tilanteessa ei ole vakautta tuova ratkaisu, mutta sitä ei ole myöskään Venäjän myötäily, Niinistö linjasi.

Niinistö nosti esiin pääministeri Sipilän lausunnon, jonka mukaan ”unionin kriisi voi koitua Suomen eduksi EU-asioissa” (HS 17.9.).

- Suomen etu ei ole, että EU on hajautunut. Juuri tällainen puhe,  jossa jokainen ajattelee poimivansa rusinoita pullasta, on EU:n ongelmien syy. Lausunnollaan Sipilä asettuu Unkarin ja Puolan kaltaisten maiden johtajien joukkoon. Suomi ei ole maa, joka käy haaskalla. Pääministerimme ei näytä ottavan edes vakavasti vastuutaan sitä, minkälaisten kohtalonkysymysten edessä koko eurooppalainen yhteistyö on, Niinistö totesi.

- Suomi pärjää silloin kuin Euroopan unioni pärjää. Meidän on vahvistettava EU:n kykyä toimia  niin rauhan, kaupankäynnin kuin kestävän kehityksen airuena. Se on aikamme suuri testi. Sillä jos tämä Euroopan järjestyksen peruskivi rapautuu, ovat edessä epävakaammat ajat, Niinistö huomautti.

Suomen on Niinistön mukaan aktiivisesti rakennettava energiaunionia ja vahvistettava Suomen omaa energiahuoltovarmuutta. Samoin Suomen kannattaisi ajaa Pohjoismaiden ja Baltian maiden yhteistä investointiyhtiötä energiayhteistyön syventämiseksi.

Niinistö käsitteli puheessaan myös Suomen turvapaikkapolitiikkaa. Hän otti kantaa mediassa esiintyneisiin tietoihin Maahanmuuttoviraston tiukentuneista linjauksista ja kireästä työtahdista. Keskiviikkona kansallinen ihmiskaupparaportoija julkaisi selvityksen, jonka mukaan Suomi todennäköisesti käännyttää ihmiskaupan uhreja takaisin samaan kohtaloon.

- Suomi ei voi olla maa, joka laittaa hädänalaiset naiset ja lapset kärsimään. Suomi ei voi olla maa, joka käännyttää ihmisiä hengenvaaraan tai kaduille hyväksikäytetyiksi. Sen sanovat paitsi kansainväliset sopimukset, sen sanoo myös oikeuteen uskovan ihmisen arvot ja sydän, Niinistö painotti.

- Sipilän hallituksen on nyt käytävä avoimesti läpi lait ja käytännöt, joilla turvapaikanhakijoiden hakemuksia käsitellään. Olemme esittäneet hallitukselle asiasta kirjallisen kysymyksen, ja tulemme vaatimaan hallitukselta vastauksia eduskunnassa, Niinistö jatkoi.

Niinistö ihmetteli myös sisäasiainministeri Paula Risikon Iltalehdelle antamaa lausuntoa "Eihän Suomi voi olla vetovoimaisempi kuin mikään muu maa.".

-  Miten synkeä tavoite päättäjälle? Uskon useimpien suomalaisten toivovan johtajiltamme inhimillisyyttä:  sivistyksen ja jokaisen ihmisarvon kunnioittamista. Sivistysvaltiossa hädänalaisuuden mittari on heidän itsensä kokema vaino ja kärsimys, ei se kuinka muut maat heitä kohtelevat, Niinistö totesi.

- Hallituksen puhetavassa heikompiosaisia laitetaan keskenään kisaamaan hyväosaisten pöydältä putoavista murusista,  toinen toisiaan vastaan. Se on kova arvovalinta. Vihreiden Suomen tavoite on se, että juuri tässä maassa  hädänalaisen ihmisen on parempi olla  kuin missään muussa maailman maassa. Haluamme rakentaa maata, jossa hänkin voi nousta  tavoittelemaan unelmiaan  ja saada hyvän koulutuksen, työn ja elämän. Sellaista Suomea me haluamme rakentaa, Niinistö päätti puheensa.