— Pekka Haavisto

Pekka Haaviston puhe eduskunnan ajankohtaiskeskustelussa ääriliikkeistä ja väkivallasta Suomessa

Suomalainen sanoo, että puhuminen on hopeaa, mutta vaikeneminen kultaa. Hiljaisuus on tavaramerkkimme. Bertolt Brechtin mukaan olemme maa jossa vaietaan kahdella kielellä.

On aika rikkoa hiljaisuus. Kuolemaan johtanut väkivalta ääriliikkeen tilaisuudessa Helsingissä on herätys siihen, että Suomessa pesii väkivaltaan turvautuvia poliittisia liikkeitä. Sama nähtiin Jyväskylän kirjastopuukotuksessa tammikuussa 2013.

Demokratialla on oikeus itsepuolustukseen. Emme hyväksy väkivallan käyttöä koskaan poliittisten tavoitteiden ajamiseen. Lainsäädännössä on jo nyt välineet väkivallan käytön, väkivaltaan yllyttämisen, rasismin, vihapuheen ja järjestäytyneen rikollisuuden torjumiseksi. Käytetään niitä. Rikoslakiin tulee myös lisätä järjestäytyneen rasismin kielto.

Suomessa ei aina tunnisteta viharikoksia tai rasistisia motiiveja rikollisuudessa. Vuosittain tehdään 600—700 rikosilmoitusta, jotka sisältävät epäilyn rasismista. Rasismia rangaistuksen koventamisperusteena käytetään vuosittain alle 20 tapauksessa.

Arvoisa puhemies,

Viharikokset ja rasistiset rikokset ovat usein sanallisia loukkauksia. Saatamme vähätellen sanoa, että jokin asia on "vain puhetta". Unohdamme, että myös puhe on teko - puheella voi loukata, lannistaa, alistaa, syrjäyttää.

Suuret muutokset maailmassa käynnistyvät aina puheella. Raamattu on puhetta. Perustuslaki on puhetta. YK:n ihmisoikeuksien julistus on puhetta. Puhe luo yhteiskuntamme ja muuttaa maailmaa. On tärkeää, mitä ja miten puhumme, ja miten toisten puheisiin vastaamme.

Vihapuhe ei ole Suomessa uutta. Vuoden 1918 sisällissodassa tapettiin "punaroistoja" tai "lahtariperkeleitä". Aivan tavallisia suomalaisia, jotka eri syistä olivat ajautuneet konfliktin äärilaidoille  - lopulta aseet käsissä. Maltillisesta puheesta oli puute. Näin tiedämme käyneen myös Jugoslavian hajoamissodissa ja Ruandan kansanmurhassa.

Uusnatsien toimintakulttuuriin kuuluu väkivallan käytöllä pelottelu. Jokainen poliittinen liike joutuu tekemään selväksi suhteensa väkivaltaan. Vasemmisto on tehnyt pesäeron aseelliseen vallankumoukseen, oikeisto oikeistoradikalismiin, vihreät ekoterrorismiin. Poliittisella kentällä kukaan ei saa flirttailla väkivallan tai vihapuheen kanssa. Kaikilla poliittisilla liikkeillä on tästä vastuu.

Arvoisa puhemies,

Pitäisikö Suomen Vastarintaliike järjestönä ja sen tunnusten käyttö lailla kieltää? Viranomaisten asia on nyt selvittää, onko järjestöön pesiytynyt sellainen järjestyneen väkivallan ihannointi ja yllytyskulttuuri, että kovat keinot on otettava käyttöön.

Laki antaa jo nykymuodossaan tähän mahdollisuudet. Voimassa olevan rikoslain mukaan järjestäytyneen rikollisryhmän jäsenenä tehty rikos tai rasistinen motiivi voi olla rangaistuksen koventamisperuste.

Arvoisa puhemies,

Sosiaalinen media on arkipäiväistänyt vihapuheen. Häpäisy ja väärien väitteiden esittäminen on jokapäiväistä. Julkisen sanan neuvoston langettavia päätöksiä keräillään. Kun somessa ja muussa mediassa asetutaan kokonaan hyvien tapojen ja lainsäädännön ulkopuolelle, on viranomaisten aika toimia. Vihapuheelle on laitettava raja.

Mitä tapahtuu kouluissa tänään, se tapahtuu laajemmin yhteiskunnassa. Suomalainen koulu ei ole tällä hetkellä hyvä ja turvallinen paikka kaikille lapsille. Tulemme vielä löytämään tämän edestämme.

Ärade talman,

Hattal i sociala medier och mobbningskultur når också barn och skolor. Skolorna är inte trygga för barn i dagens Finland. Det som händer i skolorna idag, händer mer omfattande i samhället imorgon. Därför måste vi ta mera hänsyn till barnen och de unga och arbeta för att förebygga mobbning.

Arvoisa puhemies,

Minulla kävi eduskunnassa vieraana ryhmä Suomen romaninuoria. Kysyin heiltä, onko Suomessa rasismia. Kaikki räjähtivät nauramaan. Kun kysyin, miltä rasismisi tuntuu, romanipoika vastasi: "Ensin se tuntuu pahalta. Sitten ajattelin, että ei se ole mitään henkilökohtaista. Se on vaan tää mun ihonväri."

Jos annamme vähänkään tilaa rasismille, silloin syntyy tilaa myös väkivaltaa ja syrjintää käyttäville liikkeille. Siksi rasismin torjuminen on koko  yhteiskunnan yhteinen tehtävä.

Arvoisa puhemies,

Onneksi Suomessa on myös tolkun ihmisiä. Tolkku on asian ymmärtämistä, mutta tolkkuun pitää liittää myös toimintakyky, uskallus puuttua asioihin. Kutsun sitä rönttiydeksi – uskallukseksi puuttua vääryyksiin. Tätä rönttiyttä Suomessa nyt tarvitaan. Hiljaisuuden aika on ohi.

Joskus hiljaisuus voi tappaa. Kun emme puutu ajoissa, kun vihapuhe nostattaa väkivallan. Koskaan ei tee virhettä avatessaan suunsa niiden puolesta, jotka eivät saa omaa ääntään kuuluviin tai joiden ääni on jo sortunut.