Ville Niinistö: Korkeakoulujen pysyvä rahoitus turvattava tempoilevan kikkailun sijaan

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistön mielestä Sipilän hallituksen leikkaukset korkeakouluilta ja tutkimuksesta vaarantavat Suomen tulevaisuutta korkean osaamisen ja tieteen maana. Opetusministeri Grahn-Laasosen 16.10.2016 Lännen Median lehdissä ilmoittama korkeakoulujen kertaluonteinen pääomittaminen myymällä valtion omaisuutta ei riitä muuttamaan tätä suuntaa.

- Sipilän hallituksen on myönnettävä oman korkeakoulupolitiikkansa vakavat virheet ja muutettava suuntaa. Hallitus on leikkaamassa korkeakoulujen ja tutkimuksen rahoitusta vuoteen 2019 mennessä puolella miljardilla eurolla joka vuosi. Tätä pysyvää aukkoa panostuksessa koulutukseen ja tutkimukseen ei paikkaa se, että hallitus nyt aikoo antaa kertarahaa korkeakoulujen pääomittamiseen. Viisainta olisi perua korkeakoulujen ja tutkimuksen leikkaukset kokonaan, jotta työrauha voidaan palauttaa korkeakouluihin. Silloin Suomi voi tavoitella asemaa kansainvälisenä tieteen huippuna, Ville Niinistö korostaa.

Vihreiden mielestä hallituksen suunnitelma leikata ensin rankasti pysyvää rahoitusta ja paikata sitä sitten kertarahoituksella on terveen järjen vastaista. Korkeakoulujen pysyvää rahoitusta ei voida myöskään turvata valtion omaisuuden myynnillä.

- Hallituksen tempoileva koulutuspolitiikka on hölmöläisten peiton jatkamista. Korkeakoulutus ja tiede edellyttävät juuri pitkäjänteistä rahoitusta, mitä tällaisella kerran annettavalla karkkirahalla ei taata. Lähinnä korkeakoulut voivat sillä paikata hallituksen leikkausten aiheuttamia pahimpia vahinkoja. Hallituksen tehtävä on taata korkeakoulujen ja tieteen toimintaedellytykset kansainvälisessä kilpailussa. Hallituksen kovien leikkausten takia korkeakouluista ollaan vähentämässä tuhansia ihmisiä ja moni lahjakas tutkija on muuttamassa ulkomaille. Nyt hallitus on jopa valmis myymään mieluummin tuottavaa valtion omaisuutta kuin korjaamaan tätä perusvirhettään korkeakoulujen pysyvän rahoituksen leikkaamisesta. Vihreiden vaihtoehdossa koulutuksesta ja tutkimuksesta ei leikata, vaan vastaavat säästöt voidaan saavuttaa asiantuntijoiden suosittelemalla tavalla vähentämällä ympäristölle haitallisia tukia ja yritystukia. Tähän ehdotukseen Sipilän hallituksen olisi syytä tarttua, Ville Niinistö sanoo.

Viime kädessä on kyse siitä, että Sipilän hallitus ja kokoomuslainen opetusministeri Grahn-Laasonen toteuttavat ideologista leikkauspolitiikkaa. Korkeakoulujen pääomittaminen on hyvä asia, mutta se ei riitä alkuunkaan kattamaan Sipilän hallituksen kovilla leikkauksillaan korkeakoulutukselle ja tieteelle tekemää vahinkoa.

- Korkeakoulujen pääomittaminen ei ole tarkoitettu vuosittaisen toiminnan rahoittamiseen vaan vahvistamaan korkeakoulujen tasetta. Sellaisesta rahasta voidaan toimintaan käyttää arviolta vain pääosa vuosittaisesta rahan sijoittamisen tuotosta. Esimerkiksi 500 miljoonan euron kertarahoitus pääomittamiseen tarkoittaa korkeakoulujen vuosittaisen toiminnan rahoittamiseen vain noin 10 miljoonan euron lisärahaa. Siis hallitus leikkaa vuositasolla 500 miljoonaa euroa, mutta antaa vuosittaiseen toimintaan ehkäpä 10 miljoonaa euroa lisää liikkumatilaa. Siitä on opetusministerin Grahn-Laasosen hehkuttama tieteen ja koulutuksen tason nostaminen vielä kaukana, Ville Niinistö sanoo.