Satu Hassi: Ilmastonmuutos ei odota

Satu Hassi

Eduskunnassa käytiin tänään keskustelu kansallisesta energia- ja ilmastostrategiasta. Vihreiden kansanedustaja, ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Satu Hassi totesi Vihreiden ryhmäpuheenvuorossa, että hallituksen uusi ilmasto- ja energiastrategia hukkaa ilmaston ja työllisyyden kannalta parhaat mahdollisuudet, vaikka siinä on monia hyviä asioita. Vihreät esittelevät sunnuntaina oman energiavisionsa, joka lisää uusiutuvaa energiaa kaksi kertaa hallituksen esitystä nopeammin, luo enemmän uusia työpaikkoja ja siirtyy hiilineutraaliin Suomeen jo vuonna 2035.

- Ilmastonmuutos etenee häkellyttävää vauhtia. Kuluva vuosi tekee lähes varmasti uuden lämpöennätyksen, kuten viime ja toissa vuodetkin. Pariisin ilmastosopimuksessa olemme sitoutuneet hillitsemään ilmastonmuutoksen puolentoista asteen tuntumaan. Kaikkien maiden pitää tiukentaa ilmastotavoitteitaan. Valitettavasti hallitus ei tästä hiiskahdakaan, eli panee pään pensaaseen. Ilmastonmuutos ei odota eikä pidä neuvottelutaukoja, se noudattaa vain luonnonlakeja, Hassi toteaa.

Hassi linjasi, että hallituksen esittämä kivihiilen kieltäminen on välttämätön, mutta johdonmukaisuuden vuoksi pitäisi lopettaa myös turpeen poltto. Turve on ilmastolle hiiltäkin pahempi ja sen korjuu pilaa vesistöjä.

- Uusiutuvasta energiasta hallitus haluaa ponnekkaimmin ajaa ympäristölle ongelmallisinta bioenergiaa. Ilmastolle, terveydelle ja uusien työpaikkojen luomiselle parempia vaihtoehtoja ovat tuuli- ja aurinkovoima, sähköinen liikenne sekä älysähköverkot. Hallitus kuitenkin suhtautuu passiivisesti sähkön pientuotantoon ja lykkää päätöstä uusiutuvan energian teknologianeutraalista tuesta, Hassi jatkaa.

Tuulivoiman terveysvaikutuksista Hassi totesi, että niitä on hyvä tutkia. Hän kuitenkin korosti, että on epäjohdonmukaista jarruttaa tuulivoimaa todistamattomien väitteiden vuoksi, kun samalla ajetaan turpeen ja puun polttoa, joiden tiedetään sairastuttavan, jopa tappavan ihmisiä.

Liikenteessä hallitus suuntaa päähuomion biopolttonesteisiin ja kaasuun. Puheessaan Hassi toi esiin, että ilmastolle ja kilpailukyvylle on parempi sähköistää henkilöliikenne mahdollisimman ripeästi. Biopolttoaineita tarvitaan, mutta niiden raaka-ainemäärä on rajallinen. Siksi ne kannattaa säästää raskaaseen liikenteeseen ja työkoneisiin.

Hassin mukaan hallitus ei tartu energiamurroksen tarjoamiin työllisyysmahdollisuuksiin. Uusia työpaikkoja luomme parhaiten kun kehitämme osaamista ja tuotteita, joilla on koko maailmassa kasvavat markkinat. Tuuli- ja aurinkoenergia, älysähköverkko, virtuaalivoimalaitokset ja sähköenergian uudet varastointiratkaisut ovat sellaisia. Juuri näihin asioihin hallituksen energiastrategia suhtautuu laimeimmin.

- Suomi on täynnä hyviä tietotekniikkaosaajia. Juuri heitä tarvitaan näiden ratkaisujen kehittämiseen. Sen sijaan hallitus edistää tarmokkaimmin vaihtoehtoja, joihin liittyy vakavia ympäristöongelmia, ja joiden maailmanmarkkinat ovat varsin rajalliset, kuten turpeen polttoa, ja biopolttoaineita. Tiivistäen voi sanoa, että hallitus pitää keskustapuolueelle läheisiä elinkeinoja tärkeämpinä kuin ilmastonsuojelua ja uusien työpaikkojen luomista. Suomi pystyy kyllä parempaan, Hassi päättää.

Linkki puheeseen: https://www.vihreat.fi/artikkeli/2016/11/satu-hassin-ryhmapuhe-energia-ilmastostrategian-lahetekeskustelussa-30112016