Krista Mikkonen puoluevaltuuskunnassa: Työ on avain hyvinvointivaltion pelastamiseen

On järkevämpää tukea työllistymistä kuin  työttömyyttä. Samalla pitää huolehtia siitä, että jokainen tulee toimeen tuloillaan.

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen haastaa hallituksen politiikan, joka uhkaa jättää yhä useamman suomalaisen osattomaksi. Vihreiden puoluevaltuuskunnassa Vaasassa puhunut Mikkonen muistutti, että hyvinvointivaltion pelastamisessa avainasemassa on työ ja Vihreiden on pystyttävä vastaamaan siihen, miten työtä saadaan mahdollisimman monelle. Vihreä energiaremontti on osa ratkaisua. Sen lisäksi tarvitaan muitakin keinoja.

Mikkosen mukaan viimeisen puolentoista vuoden aikana on tehty paljon päätöksiä, joiden hyötyjinä ovat ne, joilla menee jo hyvin. Samanaikaisesti on leikattu kaikkein heikoimmilta.

- Olen huolestunut siitä, kuinka Suomessa yhä useampi uhkaa jäädä osattomaksi. Ilman työtä. Ilman riittävää toimeentuloa. Yhä useampi joutuu sinnittelemään selvitäkseen päivästä toiseen, Mikkonen sanoi.

Mikkonen kritisoi hallituksen indeksileikkauksia perusturvasta, jotka ovat laajamittaisempia kuin 90-luvun laman aikana.

- Jakamalla rahat toisin pystymme pitämään huolen kaikista. Tätä me Vihreät olemme esittäneet. Valitettavasti hallitus ei ole halunnut kuunnella, Mikkonen huomautti.

Työttömyysluvut ovat kääntyneet hienoiseen laskuun, mutta eivät riittävästi. Mikkosen mukaan Suomi tarvitsee uutta työtä. Sitä saadaan panostamalla osaamiseen koulutuksen kautta. Yhteiskunnan on myös tuettava sellaisen työn syntymistä, jota ei synny markkinaehtoisesti.

- Tarvitaan välityömarkkinoita. Polku avoimien työmarkkinoiden työpaikkoihin kulkee usein tuetun työn kautta. Nyt hallitus on leikannut työllisyysmäärärahoja, vaikka pitkäaikaistyöttömien määrä on kasvanut, Mikkonen totesi.

Samalla Mikkonen muistutti, että vaikka kaikkien polku ei avoimien työmarkkinoiden työpaikkoihin kulkisikaan, on silti järkevämpää tukea työtä kuin työttömyyttä. Samalla on huolehdittava siitä, että jokainen tulee toimeen tuloillaan.

Mikkonen kannusti jatkamaan työtä inhimillisemmän vaihtoehdon puolesta myös tulevissa kuntavaaleissa.

- Vihreässä vaihtoehdossa ei leikata pienituloisilta. Me haluamme kaventaa tuloeroja, emme kasvattaa niitä. Panostamme koulutukseen, lastemme tulevaisuuteen. Haluamme turvata laadukkaan varhaiskasvatuksen kaikille. Koululaisille takaamme laadukkaan opetuksen ja riittävästi tukea, Mikkonen linjasi.

Koko puhe luettavissa täältä.