Olli-Poika Parviainen: Itsenäisyyspäivää voitava juhlia ilman pelkoa

Olli-Poika Parviainen

Vihreiden kansanedustaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Olli-Poika Parviainen toteaa äärioikeiston itsenäisyyspäiväksi suunnittelemien mielenosoitusten muistuttavan nollatoleranssin tarpeesta poliittiselle väkivallalle ja väkivaltaisille äärijärjestöille.

- Väkivaltainen äärioikeisto yrittää varastaa itsenäisyyspäivää propagandansa välineeksi ja vääristää suomalaisten yhteistä juhlaa. Jo pelkkä uusnatsien mielenosoitusten läsnäolo Helsingin kaduilla luo turvattomuudentunnetta kaupunkilaisten joukossa, Parviainen sanoo.

Parviaisen mukaan poliittinen väkivalta on itsenäisyytemme alkuaikojen jälkeen ollut Suomessa onneksi vähäistä. Siihen on oltava nollatoleranssi tänäkin päivänä, ja ääriliikkeiden väkivallan uhkaan tulee suhtautua vakavasti.

- Asema-aukion tapon jälkeen monelta taholta luvattiin ottaa äärijärjestöt tarkemmin tarkkailuun. Sisäministeri Risikko on luvannut, että poliittiseen väkivaltaan puututaan. Viharikoksiin puuttumiseksi on jo käynnistetty toimenpiteitä, mikä on kiitosten arvoinen asia. Poliittisen väkivallan ja esimerkiksi väkivaltaisten ja avoimen rasististen äärijärjestöjen toiminnan estämiseksi tarvitaan kuitenkin hallitukselta lisää toimia. Lainsäädäntöä on tarvittaessa selkeytettävä, Parviainen painottaa.

Tulevan itsenäisyyspäivän myötä käynnistyy Suomen satavuotisjuhlavuosi. Itsenäisyyden juhlinnan teemaksi on tällä kertaa nostettu yhteiset vahvuutemme.

- Usein suomalaisten yhteisiksi vahvuuksiksi mainitaan ihmisten välinen solidaarisuus ja maamme vakaus, vapaus ja demokratia. Meidän on yhdessä vaalittava ihmisoikeuksia ja tuettava jokaisen vapautta elää Suomessa turvassa. Itsenäisyyspäivä on meidän kaikkien yhteinen, iloinen juhlapäivä, jota jokaisen tulisi voida juhlia hyvillä mielin ja ilman pelkoa, Parviainen sanoo.

Olli-Poika Parviainen