Vihreiden kuntavaaliohjelma: Kunnissa voidaan valita inhimillinen ja kestävä vaihtoehto Suomelle

Vihreät hyväksyi kuntavaaliohjelman puoluevaltuuskunnan kokouksessa Vaasassa 4.12.2016. Yhdessä rakennamme paremman huomisen -kuntavaaliohjelmassa Vihreät asettaa kuntiin 12 tavoitetta Suomen uudistamiseksi.

Ohjelman tavoitteena on palauttaa koulutus taas suomalaisen yhteiskunnan menestystarinaksi, suojella yhteinen ympäristömme, torjua köyhyyttä ja luoda uutta työtä ja menestystä kaikkialla Suomessa.

- Kunnilla on paljon valtaa. Ohjelmamme korostaa, että kunnissa voimme valita tälle maalle uuden suunnan. Maan hallitus leikkaa hyvinvoinnista ja koulutuksesta. Vihreät puolustavat kestävillä uudistuksilla sitä, mikä on arvokasta. Kuntavaaleissa ihmisillä on mahdollisuus valita inhimillinen vaihtoehto, sanoo Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö.

Satsaaminen koulutukseen on tärkeimpiä investointeja, joita kunnat voivat tehdä. Hallitus on leikannut historiallisella tavalla koulutuksesta ja ja päivähoidosta, mutta kunnissa voidaan valita toisin.

- Haluamme varmistaa, että kaikilla lapsilla on yhtäläinen oikeus laadukkaaseen päivähoitoon. Tavoittelemme askeleita kohti maksutonta varhaiskasvatusta. Haluamme turvata täyden päivähoito-oikeuden ja pienet ryhmäkoot kaikille lapsille, sanoo Niinistö.

- Lupaamme tehdä töitä kunnissa sen eteen, että ammatillisen koulutuksen rahoitus turvataan ja jokaiselle nuorelle taataan toisen asteen koulutuspaikka. Hallituksen rajut 12,5 prosentin leikkaukset uhkaavat pudottaa monet nuoret peruskoulun jälkeen tyhjän päälle, Niinistö toteaa.

Kuntavaaliohjelmatyöryhmässä mukana ollut puoluesihteeri Lasse Miettinen muistuttaa, että kuntapäättäjien käsissä on, millaista elinympäristöä ihmisille rakennetaan. Vihreiden tavoitteema on tehdä liikkumisesta sujuvaa sekä kehittää kaupunkeja eheinä kaupunkeina ja maaseutua maaseudun elinvoiman ehdoilla. Samalla Miettinen huomauttaa, että kunnissa toteutetaan vastuuta koko ihmiskunnan tulevaisuudesta:

- Ilmastonmuutos pysäytetään kunnissa. Vihreiden tavoite on, että 2030-luvulla kaikki kunnat ovat hiilineutraaleja. Kuntapäättäjät voivat siirtää fossiiliset polttoaineet historiaan sähkön- ja lämmöntuotannossa ja korvata ne puhtaalla, kotimaisella uusiutuvalla energialla, Miettinen sanoo.

Köyhyyden ja syrjäytymisen torjuminen kunnissa on yksi Vihreiden ohjelman painopisteistä. Kuntien keskeinen tehtävä on edistää terveyttä ja hyvinvointia sekä puolustaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.

- Syrjäytymistä torjutaan puuttumalla esimerkiksi asunnottomuuteen. Kuntien käsissä on asuntojen rakentaminen ja kaavoittaminen, jotta jokaisella olisi mahdollisuus kohtuuhintaiseen asuntoon. Ja kun tasa-arvoiset palvelut ovat kaikkien saatavilla varallisuuteen katsomatta, kunta on parempi paikka kaikille elää, Miettinen painottaa.

Miettinen toteaa myös, että kunnat, jotka tahtovat, voivat olla avainasemassa uuden työn ja kestävän talouden luomisessa.

- Kuntien päätöksillä luodaan edellytyksiä uusille työpaikoille ja alueen elinvoimalle. Kunnat voivat satsata edelläkävijäratkaisuihin kuten energiatehokkuuteen, älypalveluihin tai vaikkapa luomuruokaan, jotka työllistävät paikallisia yrityksiä ja antavat niille mahdollisuuden kasvaa, Miettinen kiteyttää.

Vihreiden neljä kärkiteemaa – koulutus, ympäristö, köyhyys ja työ – vastaavat kuntien tulevia päätehtäviä, jotka ovat koulutus ja sivistys, elinympäristön vaaliminen, hyvinvoinnin edistäminen ja alueen elinvoiman turvaaminen. Näissä kaikissa vihreät esittävät vaihtoehdon, jonka varassa voidaan kunnissa rakentaa parempaa tulevaisuutta jokaiselle.

Yhdessä rakennamme paremman huomisen -kuntavaaliohjelma kokonaisuudessaan

Tillsammans bygger vi en bättre morgondag - De Grönas kommunalvalsprogram 2017