Ville Niinistö: Vihreän presidentin valinta Itävallassa antaa toivoa Euroopalle

Ville Niinistö

Ville Niinistö onnittelee Itävallan ensimmäistä vihreää presidenttiä Alexander van der Belleniä, joka päihitti presidentinvaalien uusintaäänestyksessä äärioikeiston ehdokkaan Norbert Hoferin. Alexander van der Bellen on Itävallan Vihreiden entinen puheenjohtaja ja puolueen jäsen. Hän on ensimmäinen suoralla kansanvaalilla valittu vihreä presidentti Euroopassa.

- Onnittelut Itävallan tulevalle vihreälle presidentille. Van der Bellenissä Itävalta saa kokeneen valtionjohtajan, joka puolustaa ihmisarvoa ja kykenee yhdistämään ihmisiä. Tämä antaa tärkeää toivoa Euroopalle, Niinistö sanoo.

Niinistön mielestä on avoimuutta ja kansainvälisyyttä puolustavan vihreän ehdokkaan valinta on erityisen merkittävä voitto juuri nyt.

- Tämän tuloksen antama toivo on tärkeää tänä vuonna, jona ihmisyys, avoimuus, solidaarisuus, demokratia ja oikeusvaltio ovat olleet testissä. Se antaa uskoa siihen, että Eurooppa kykenee yhdessä ratkomaan edessämme olevia haasteita nojaamalla ihmisyyteen ja yhteistyöhön. Yhdessä me pärjäämme.