— Ville Niinistö

Kuntavaaleissa gallupeista voi tehdä totta: Vihreistä suurin puolue Helsingissä

Ville Niinistö

Tänään julkaistu Ylen uusi gallup kertoo, että Vihreät on kasvanut kannatuksessa Helsingin suurimmaksi puolueeksi ohi kokoomuksen. Kolmen kuukauden päästä kuntavaaleissa on nyt mahdollista tehdä historiaa: vihreä pääkaupunki voisi näyttää koko Suomelle suuntaa kestävän kehityksen tulevaisuuteen.

Samalla kuntavaaleissa suomalaiset voivat näyttää, että he haluavat tulevaisuuden toivoa luovan ja inhimillisen vaihtoehdon. Suomi pystyy parempaan kuin hallituksen lastemme koulutuksesta leikkaavaan ja sulkeutuneeseen politiikkaan.

Vihreät on tulevaisuuspuolue, joka haluaa rakentaa kestävää tulevaisuutta ihmisten ja ympäristön ehdoin. Vihreiden tavoite kuntavaaleissa on nousta Helsingin suurimmaksi puolueeksi. Samaa tavoittelemme myös Turussa ja Tampereella. Muualla keskisuurissa kaupungissa haemme asemaa suurten puolueiden joukossa ja pienemmissä kunnissa tavoittelemme uusia valtuutettuja yhä enemmän koko maassa. Kuntavaalien kautta voimme näyttää, että kestävä tulevaisuus on mahdollista valita seuraavissa eduskuntavaaleissa myös valtakunnan politiikassa.

Moni suomalainen kaipaa päätöksentekijöiltä uusia ratkaisuja siihen, miten hyvinvointivaltio voidaan pelastaa. Ei ole pakkoa leikata asioista, jotka ovat arvokkaita. Vihreät haluaa pitää kiinni ihmisoikeuksista ja avarakatseisesta Suomesta, jossa kaikilla ihmisillä on tilaa pärjätä ja jossa pidetään lastemme koulutuslupauksesta kiinni. Suomi saadaan nousuun panostamalla kestävän kasvun työpaikkoihin, ihmisten yhdenvertaisiin palveluihin ja koulutukseen. Kunnissa voimme näyttää, että tämä suunta on mahdollinen. Samalla se haastaa Sipilän hallitusta muuttamaan linjaansa.

Nousemalla näissä kuntavaaleissa pääkaupungin suurimmaksi puolueeksi voimme näyttää ihmisläheisen tulevaisuuden suuntaa koko Suomelle. Kaupunkejamme voidaan rakentaa ihmisläheisiksi ja viihtyisiksi tulevaisuuden kaupungeiksi. Elinkeinot menestyvät kaupungissa, jossa ihmiset viihtyvät.

Vihreässä kaupungissa päästään eroon kivihiilestä ja panostetaan uusiutuviin energiamuotoihin: Helsingistä voidaan tehdä näyteikkuna Suomen ympäristöteknologian osaamiselle. Kaupunkiin tehtäisiin lisää joukkoliikennettä ja kävelykeskustaa, mikä tuo liikkumisen vapautta ja helppoutta. Samalla tehtäisiin panostuksia kaupunkikulttuuriin ja palveluihin, jolloin ihmisillä on osallisuutta ja elinkeinot menestyvät.

Vihreä kunta on avarakatseinen ja ihmiset mukaan ottava - kunta, joka pitää ihmisoikeuksista ja kaikkien peruspalveluista huolta. Haluamme myös nostaa ihmisten peruspalvelut kunniaan. Pitämällä huolta lasten yhdenvertaisista, hyvistä päiväkodeista ja kouluista rakennetaan parempaa huomista.

Kunnissa voimme panostaa varhaiskasvatuksen ja peruskoulujen pieniin ryhmäkokoihin, alentaa päivähoidon maksuja ja lisätä ammatillisen koulutuksen koulutuspaikkoja. Myös ennaltaehkäisevillä palveluilla vaalitaan ihmisten terveyttä ja tasa-arvoa - pahenevien ongelmien rahoittamisen sijaan.

Kestävä kaupunki panostaa eettisiin tuotteisiin ja kestävään kasvuun, mikä tuo kysyntää muun Suomen tuottamille palveluille ja ruualle. Vihreät uskoo, että kaupunkien kasvu ja menestys ruokkii myös maaseudun menestystä.

Tämä tulevaisuus on meidän tehtävämme. Kuntavaaleissa kolmen kuukauden kuluttua voimme valita sen. Tule mukaan rakentamaan kestävää tulevaisuutta Suomelle! Yhdessä me voimme rakentaa paremman huomisen.