Touko Aalto: Valtio kantaa edelleen kaikki riskit Talvivaarassa

Terrafame ilmoitti tänään uudesta Talvivaaran kaivoksen rahoitus- ja omistusjärjestelystä. Kansanedustaja, vihreiden varapuheenjohtaja Touko Aalto on huolissaan valtion riskeistä kaivoksella.

- Jos tarkoituksena on ollut valtion irrottautuminen Talvivaaran kaivoksesta, ei se tässä toteudu. Valtio kantaa edelleen kaikki riskit, Aalto kommentoi.

- Käytännössä uusi rahoitus- ja omistusjärjestely tarkoittaa, että useissa skandaaleissa mukana ollut Trafigura-yhtiö saa vahvan edustuksen Terrafamen hallitukseen ja ison omistusosuuden pienellä hinnalla. Talvivaaran kaivos on kokonaisuudessaan tullut maksamaan suomalaisille veronmaksajille yhteensä vähintään 840 miljoonaa euroa jo ennen hallituksen uusinta 100 miljoonan euron lisäpääomitusta, Aalto jatkaa.

Aalto kantaa huolta myös kaivoksen ympäristöturvallisuudesta. Hänestä on hyvä, että kaivoksella on menty eteenpäin vesienhallinnan osalta, mutta vielä on paljon tehtävää. Aalto korostaa, että kaivoksella käytetty uusi vesienpuhdistustekniikka on vasta pilotointivaiheessa ja teollisen mittakaavan vesienpuhdistamoa voidaan joutua odottamaan pahimmillaan vielä useita vuosia.

- Jos Terrafamen markkinointipuheet pitävät paikkansa, tässä oli kyse valtion kannalta huonosta kaupasta. Jos kaivos sen sijaan menisi nurin, saatiin valtion rahoitusvastuuta nyt hieman pienennettyä, Aalto päättää.