Vihreillä kuntavaaleissa enemmän ehdokkaita kuin koskaan

Enemmän ehdokkaita kuin koskaan!

Vihreillä on kevään kuntavaaleissa enemmän ehdokkaita kuin koskaan aikaisemmin. Vihreät ylittivät selvästi viime vaalien ehdokasmääränsä sekä näiden vaalien ehdokastavoitteensa.

Vihreiden valtakunnallinen ehdokasmäärä kevään kuntavaaleissa on aamulla 28.2.2017 tarkistetun tiedon mukaan ylittänyt reilusti puolueen asettaman 2 500:n ehdokkaan tavoitteen. Viime kuntavaaleissa vihreitä ehdokkaita oli 2 299.

Tiedot ehdokasmäärästä perustuvat Vihreiden omaan rekisteriin ja ehdokasmäärä kasvaa edelleen päivän aikana.

Täyden ehdokaslistan Vihreät asettavat kuudessa suurimmassa kaupungissa - Helsingissä, Espoossa, Oulussa, Tampereella, Turussa ja Vantaalla - sekä Lohjalla.

- Ihmiset kaipaavat muutosta tämän maan suuntaan. Yhä useampi haluaa toimia kestävän ja inhimillisen vaihtoehdon puolesta. Kunnissa on mahdollista kääntää tämän maan suunta, ja se mahdollisuus on innostanut suuremman joukon kuin koskaan ehdolle Vihreiden listoille, iloitsee Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö.

- Olen valtavan ylpeä näistä ihmisistä ja siitä panoksesta, jonka he kaikki haluavat antaa, jotta huominen olisi parempi. Me haluamme olla laajasti suomalaisia yhteen kokoava kansanliike. On hienoa, että kynnys tulla mukaan vihreisiin on selvästi madaltunut, Niinistö jatkaa.

- Kiinnostus vihreitä arvoja kohtaan on nyt historiallisen korkealla. Se on näkynyt gallupeissa kannatuslukuina, ja nyt se näkyy myös historiallisen korkeana ehdokasmääränä. Tulos on merkittävä myös siksi, että kuntien ja valtuutettujen määrä vähenee ja useimmilla muilla puolueilla ehdokasmäärät laskevat, Niinistö toteaa.

Vihreiden ehdokasmäärä on kasvanut laajasti kaikenkokoisissa kunnissa kautta maan. Nyt on mahdollista äänestää Vihreitä 65:ssä sellaisessa kunnassa, jossa ei ole tällä hetkellä vihreää valtuutettua.

- Listoillamme on kokonaan uusia aluevaltauksia ja mahtavia ehdokasmäärän kasvuja sellaisissa pienehköissä kunnissa kuin Pöytyä, Pudasjärvi, Kurikka, Inkoo ja Hartola. Samalla vahvistamme tuntuvasti ehdokaslistojamme esimerkiksi Kouvolassa, Kotkassa, Lahdessa, Salossa ja Jyväskylässä. Vihreät ovat todellakin koko maan puolue, ja näissä kuntavaaleissa se näkyy yhä voimallisemmin, Niinistö sanoo.

Vihreiden ehdokkaista 58 prosenttia on naisia ja 42 prosenttia miehiä. Ehdokkaiden keski-ikä on 44 vuotta ja suurin ikäryhmä on 31-40-vuotiaat (29% ehdokkaista).

- Nämä ihmiset, jotka asettavat itsensä likoon ja lähtevät kuntavaaleihin puolustamaan kouluja ja päiväkoteja, lähiluontoa ja arjen ympäristöä, inhimillisyyttä ja tasa-arvoa, ovat paras lahja, jota tänään 30 vuotta täyttävä Vihreä liitto voi toivoa, Niinistö sanoo.

Ehdokasmäärää tarkennetaan päivän aikana Vihreiden Twitter-tilillä @vihreat.