Löydä ehdokkaasi

Vihreillä on näissä vaaleissa enemmän ehdokkaita kuin koskaan ympäri Suomen. Löydä oma ehdokkaasi!

Ville Niinistö: Vihreät tekee kuntavaaleista koulutusvaalit

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Ville Niinistö sanoi Vihreiden tekevän kuntavaaleista koulutusvaalit. Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Lohjalla pitämässään puheessa Niinistö myös iloitsi Pekka Haaviston lähdöstä presidenttikisaan ja totesi Haaviston tarjoaman toivon viestin olevan sitä, mitä Vihreät myös kuntavaaleissa lähtevät tekemään.

- Pekka Haaviston suostuminen presidenttiehdokkaaksi on loistava uutinen Vihreille ja Suomelle. Pekan tapa toimia, jos mikä, luo toivoa tässä maailmantilanteessa. Pekka on rauhantekijä, toivon luoja ja väsymätön oikeudenmukaisuuden ja heikompiosaisten puolustaja. Suomessa hän edustaisi humaania arvojohtajuutta, joka kokoaa ihmisiä. Juuri sellaista johtajuutta Suomi kaipaa, Niinistö sanoo.

Niinistön mukaan Pekka Haavisto tarjoaa johtajuutta, jolla Suomi voi olla toivon luoja maailmassa. Sitä pitää Niinistön mukaan olla tarjolla myös Suomessa.

- Vihreät lähtee näihin vaaleihin rakentamaan Suomea, jossa luodaan työtä ja toivoa, Niinistö toteaa.

Hallituspuolueiden valmistautuminen kuntavaaleihin näkyy Niinistön mukaan tällä hetkellä kovana kiireenä kiillottaa kilpeään. Niinistön mukaan on ihmisiä aliarvioivaa, että hallituspuolue kokoomus puhuu varhaiskasvatuksen arvosta kuntavaaleissa, kun se samaan aikaan polkee lasten asemaa hallituksessa ja kunnissa.

- Kovat puheensa koulutusleikkauksista hallitus on vienyt läpi. Pehmeistä puheista ei ole näkynyt tekoja. Sanojen ja tekojen ristiriita on räikeä. Koulutuksesta ei ole ollut pakkoa leikata, se on ollut haitallista maamme tulevaisuudella ja nuorten mahdollisuuksille. Sellainen on hallituspuolueiden arvovalinta. Kokoomus ei voi pestä puhumalla mustaa valkoiseksi, Niinistö kritisoi.

- Kunnissa voidaan onneksi päättää toisin. Niin on myös monessa kunnassa vihreiden johdolla tehty. Vaalien jälkeen niin tehdään vielä useammassa kunnassa, jos se vihreistä on kiinni. Vihreiden linja koulutuksen puolesta on johdonmukainen, niin sanoissa kuin teoissakin. Me puolustamme joka lapsen täyttä oikeutta päivähoitoon ja pieniä ryhmäkokoja kouluissamme. Haluamme tavoitella varhaiskasvatuksen maksuttomuutta kunnissa jo ensi vaalikaudella, Niinistö jatkaa.

Niinistön mukaan Vihreille arvot ovat läsnä joka päivä, kun tehdään töitä paremman Suomen puolesta. Talouspolitiikkakaan ei Niinistön mukaan ole arvovapaata aluetta.

- Me lähdemme siitä, että jokainen päätös on arvovalinta. Meille arvot eivät ole asia, joka sysätään sivuun, kun päätöksiä tehdään. Politiikassa on kyse valinnoista. Arvojen voima mitataan juuri tukalissa paikoissa. Silloin, kun on tehtävä vaikeita päätöksiä ja asetettava asioita tärkeysjärjestykseen. Vihreät on koulutuspuolue ja nämä ovat koulutusvaalit, Niinistö sanoo.

Lue Ville Niinistön koko puhe täältä.