Emma Kari välikysymyksestä: Elämme kadonneiden poikien maassa

Vihreän eduskuntaryhmän mielestä hallituksen jättileikkauksissa ammatilliseen koulutukseen on kyse suuren tulevaisuuslupauksen rikkomisesta. Näin sanoi kansanedustaja Emma Kari Vihreiden ryhmäpuheessa eduskunnan välikysymyskeskustelussa 15.3.2017.

- Me elämme kadonneiden poikien maassa. Yhä useampi poika ei osaa peruskoulun lopussa lukea kunnolla. Yhä useampi poika ei osaa nimetä lempikirjaansa. Yhä useamman pojan polku johtaa umpikujaan, Kari sanoi.

Kari kiinnitti huomiota siihen, että opetusministerin lupaus opiskelijapaikkojen määrän säilyttämisestä ei ole pitänyt.

- Ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen määrä laskee kuluvana vuonna tuhansilla. Lähes 650 opettajaa on jo irtisanottu ja lisää tullaan irtisanomaan. Yhä useammalle nuorelle toisen asteen koulutus karkaa entistäkin kauemmas, Kari sanoi.

Karin mielestä leikkauksissa ei ole kyse vain yhdestä petetystä vaalilupauksesta.

- Kyse on sen suuren tulevaisuuslupauksen rikkomisesta. Lupaus joka tässä maassa on aina annettu omille lapsille ja lapsenlapsille, että me teemme työtä, jotta teillä on paremmin,
että tässä maassa kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa, Kari sanoi.

Kari nosti esiin nuorisobarometrin huolestuttavat tulokset.

- Nuorisobarometrin mukaan nuoret eivät enää luota siihen, että tässä maassa on heille toivoa ja että me rakennamme heille hyvää tulevaisuutta. Nuorilla on oikeus odottaa meiltä enemmän, sillä he ansaitsevat enemmän, Kari sanoi.

Karin mukaan koulutuksesta leikkaaminen uudistusta ennen on järjetöntä.

- On järjetöntä viedä koulujen rahat juuri ennen elintärkeää uudistusta. On järjetöntä tehdä lisää nuoria, joilla ei ole paikkaa tässä maassa. Yhden nuoren syrjäytymisen hinnaksi on laskettu miljoona euroa. Kadonneen osaksi jää elämä, jossa itse ei enää jaksa eikä ketään muuta kiinnosta, Kari sanoi.

Kari kertoi Vihreiden haluavan palauttaa nuorten uskon Suomeen.

- Vihreät eivät halua pettää nuorille annettua lupausta. Me emme halua päästää enää yhtäkään nuorta katoamaan. Me haluamme palauttaa nuorten uskon tähän maahan ja siihen, että täällä kenestä tahansa voi tulla ihan mitä tahansa ja jokaisesta pidetään huolta. Tämän takia Vihreä eduskuntaryhmä kannattaa edustaja Niinistön tekemää epäluottamuslause-esitystä, Kari päätti puheensa.

Lue Emma Karin koko puhe >