Krista Mikkonen: Maanpuolustuksessa varauduttava uudenlaisiin uhkiin

Krista mikkonen

Puolustusselonteko vastaa turvallisuustilanteen heikkenemiseen turhan perinteisesti. Vihreiden mielestä sodankäynnin muutosten ja uudenlaisiin uhkiin vastaamisen olisi pitänyt painottua, sanoo Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen, joka piti Vihreiden ryhmäpuheen puolustusselonteon lähetekeskustelusta 8.3.2017.

Mikkonen huomauttaa, että sodanajan joukkojen määrän kasvattaminen on pääosin numerokikkailua.

- Todellinen käytössä olevien joukkojen määrä ei juurikaan eroa nykyisestä, laskentapa muuttuu. Jatkossa mukaan laskettavat joukot ovat nytkin olleet osa puolustustamme. Taustalla taitavat olla pikemminkin puolue- kuin puolustuspoliittiset syyt, Mikkonen sanoo.

Vihreiden mielestä on selvä, että Suomen tulee huolehtia omasta uskottavasta puolustuskyvystä.

- Olemme sitoutuneet korvamaan meri- ja ilmavoimien vanhentuvan kaluston ja suorituskyvyn, vaikkakaan emme ole sitoutuneet tiettyihin euromääriin. Emme myöskään ole sitoutuneet mihinkään sellaiseen rahoitukseen, jossa puolustushankinnat rahoitettaisiin leikkaamalla hyvinvointipalveluista, Mikkonen korostaa.

Vihreiden mielestä on hyvä, että Suomi sitoutuu selonteossa aktiivisesti kehittämään Euroopan unionin puolustusyhteistyötä. Ruotsilla on kumppanina erityisasema kahdenvälisessä puolustusyhteistyössä sekä Vihreiden että puolustusselonteon mielestä.

- Puolustusyhteistyön syventämiselle ei aseteta selonteossa rajoitteita - ja hyvä niin. Vihreiden tavoite Suomen ja Ruotsin väliselle yhteistyölle pitkällä tähtäimellä on yhteiset turvatakuut sisältävä puolustusyhteistyösopimus, Mikkonen sanoo.

Liian vähälle huomiolle jäivät myös huoltovarmuus ja yhteiskunnan kriisinsietokyky.

- Huoltovarmuudessa tulee huomioida myös kotimaiset polttoaineet, biotalous ja vaihtoehtoiset energialähteet. Maanpuolustusajatteluun on perinteisten maanpuolustusjärjestöjen lisäksi otettava mukaan kaikki yhteiskunnan haarat, Mikkonen vaatii.

Selonteossa asetetaan tavoitteeksi naisten määrän lisääminen kriisinhallinnassa.

- Maanpuolustustahto ja -taito ei katso sukupuolta. Myös asepalveluksessa tulisi naisten määrää lisätä ja tämän voisi aloittaa laajentamalla kutsunnat naisiin. Jatkossa tulisi ottaa askelia kohti sukupuolia tasavertaisesti kohtelevaa asepalvelusta, Mikkonen sanoo.

Vihreiden mielestä puolustusbudjetin kasvattaminen on aina huono asia ja kertoo osaltaan ulkopolitiikan epäonnistumisesta.

- Tavoitteena tulee aina olla asevarustelun hillitseminen. Siinä kilpailussa ei ole voittajia. Kansainvälistä aseistariisuntatyötä ei saa unohtaa vaikeinakaan aikoina, Mikkonen sanoo.

Puhe luettavissa kokonaisuudessaan >