Vihreät starttasi koko Suomen kuntavaalikampanjan: Yhdessä teemme maailman parhaan koulun

Vihreitä vaalistartissa

Vihreät avasivat tänään vaalikampanjansa näyttävästi Helsingissä Narinkkatorilla. Vihreät lähtevät kuntavaaleihin tavoitteenaan tehdä Suomeen maailman paras koulu. Vaalistartissa puhuivat Ville Niinistö, Krista Mikkonen ja Anni Sinnemäki. Vihreä bussikiertue lähti kiertämään ympäri Suomen.

- Me haluamme varmistaa, että lapsillamme on oikeus hyvään koulutukseen ja että maailman parhailla opettajillamme on mahdollisuus tukea oppilaita oppimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Se on arvovalinta, joka turvaa sen lupauksen, jonka Suomi on tuleville sukupolvilleen aina antanut, Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö sanoi.

Niinistö kertoi vaalistartissa, että Vihreät haluaa haastaa hallituksen kyvyttömyyden edistää tasa-arvoa. Leikkaukset koulutuksesta, varhaiskasvatuksesta ja pienituloisilta ovat heikentäneet naisten asemaa. Juuri siksi Vihreät aloittaa kuntavaalikampanjan naistenpäivänä.

- Tasa-arvossa riittää vielä töitä. Maksuton varhaiskasvatus ja perhevapaauudistus lisäisivät joustoa perheiden elämäntilanteisiin, mutta olisivat myös isoja askeleita naisten tasa-arvon parantamisessa. Ne helpottaisivat naisten paluuta työelämään ja vähentäisivät nuorten naisten syrjintää työmarkkinoilla, Niinistö korosti puheessaan.

- Kunnissa Vihreät ajaa maksutonta varhaiskasvatusta sekä panostaa koulutukseen ja varhaiskasvatukseen. Poikien oppimistulokset ovat Suomessa jo nyt tyttöjä heikompia, ja liian moni jää peruskoulun jälkeen syrjään työstä ja koulutuksesta. Pienet ryhmäkoot ja erityistä tukea tarvitsevien auttaminen varhaiskasvatuksesta amiksiin ja lukioihin on tärkeää kaikkien nuorten tasa-arvoisen koulutuslupauksen pitämiseksi. Inhimillinen ja koulutusta arvosta vaihtoehto on mahdollista toteuttaa kuntien kautta, Niinistö sanoi.

- Vihreät on ollut pitkään Helsingissä iso puolue ja meidän kädenjälki ja vastuu näkyy tässä kaupungissa. Helsingissä linjattiin, että ei ole pakko noudattaa sitä politiikkaa, jota hallitus ajoi varhaiskasvatuksessa, vaan ryhmäkoot voivat olla pieniä ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta voidaan pitää kiinni. Me emme halunneet leikata peruskouluista silloinkaan, kun hallitus halusi niin tehdä, sanoi Helsingin pormestariehdokas Anni Sinnemäki vaalistartissa.

Helsingin vaalistartista käynnistyi myös Vihreiden bussikiertue, joka kiertää yli 60 kunnassa ja yli 80 tapahtumassa. Helsingin Narinkkatorilta bussi suuntasi ensimmäiselle etapilleen kohti Turkua.

- Me haluamme kamppailla köyhyyttä ja syrjäytymistä vastaan, turvata julkiset palvelut ja kohtuuhintaisen asumisen. Tuoda ikäihmisten palvelutalot yhteen päiväkotien kanssa ja toteuttaa maksuton ehkäisy nuorille koko Suomessa. 92 prosentilla suomalaisista on näissä vaaleissa mahdollisuus äänestää Vihreitä, sanoo Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen, joka on itse kuntavaaliehdokkaana Joensuussa.

Krista Mikkosen puhe vaalistartissa >

Anni Sinnemäen puhe vaalistartissa >