Hallitus viittasi kintaalla tasa-arvoisemmille perhevapaille ja paikkaa laastarilla valtavia koulutusleikkauksia

Vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Touko Aalto on pettynyt siihen, että hallitus ei vieläkään edennyt perhevapaiden uudistamisessa. Puoliväliriihi olisi ollut hyvä tilaisuus uudistaa perhevapaat lisäämällä tasa-arvoa ja perhe- ja lapsiystävällisellä tavalla.

- Lähes kaikki eduskuntapuolueet ovat tunnistaneet nykyisen perhevapaajärjestelmän ongelmat. Lähes kaikki eduskuntapuolueet ja useat järjestöt ovat esittäneet ratkaisujaan. Keskusta ja kokoomus ovat antaneet perhevapaiden uudistuksen jäädä perussuomalaisten panttivangiksi, Aalto sanoo.

- Vihreiden malli perhevapaiden uudistamiseksi on valmis toimeenpantavaksi ilman lisärahaa. Siinä molemmille vanhemmille korvamerkitään viisi kuukautta ansiosidonnaista perhevapaata ja yhden viiden kuukauden jakson vanhemmat voivat jakaa keskenään sopimallaan tavalla. Kotihoidontuki muuttuisi joustavammaksi hoitorahaksi. Vihreät haluaa antaa mahdollisuuden tukien käyttämisen myös pätkissä ja osa-aikaisesti. Näin tarjottaisiin perheille niiden kaipaamaa joustoa ja valinnanvapautta sekä parantaisi nuorten naisten työmarkkina-asemaa, Aalto sanoo.

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen on huolissaan riittämättömistä panoksista osaamisen kehittämiseen.

- Puoliväliriihessä olisi pitänyt kääntää koulutus- ja tutkimuspolitiikan suunta. Nyt pistettiin avohaavan päälle laastari. Lisäpanostukset Tekesiin ja Suomen Akatemiaan ovat tervetulleita, mutta muut panokset osaamiseen ovat suureksi osaksi pääomittamista. Pääomittaminen tuottaa koulutukseen ja tutkimukseen lisärahaa alle 10 miljoonaa euroa vuodessa. Sen vaikutus on mitätön satojen miljoonien eurojen leikkausten jälkeen, Mikkonen sanoo.

- Hallitus ei voi vetäytyä sen taakse, että liikkumavaraa ei olisi. Hallituksen olisi viimein pitänyt karsia haitallisimpia yritystukia. Esimerkiksi energiaveroleikkuri maksaa valtiolle 200 miljoonaa euroa vuodessa, mutta vähäiset hyödyt valuvat muutamalle suuryritykselle, Mikkonen sanoo.

Hallituksen päätökset opiskelijoiden toimeentulosta, varhaiskasvatuksesta ja perusopetuksen tasa-arvorahoista saavat Vihreiltä kiitosta.

- Opintotuen huoltajakorotus on tervetullut uudistus. Se helpottaa perheellisten opiskelijoiden asemaa, mutta ei valitettavasti korvaa opintorahaan jo tehtyjä suuria leikkauksia. Perheelliset opiskelijat saavat jatkossakin vähemmän opintorahaa kuin kaikki korkeakouluopiskelijat saivat ennen hallituksen leikkauksia. Hyvä, että hallitus on kuitenkin kuullut opposition kritiikin ja palauttaa esimerkiksi leikkaamansa perusopetuksen tasa-arvorahat, Mikkonen sanoo.

- Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen on hyvä avaus kannustinloukkujen alentamiseen. Maksuton varhaiskasvatus olisi vienyt kannustinloukkujen purkamisen pidemmälle ja auttanut hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamisessa, Aalto sanoo.

Tutustu Vihreiden ehdotuksiin hallituksen puoliväliriiheen täällä.